Vad vi kan lära oss av elitidrottare – del 1

Jag gillar att läsa om elitidrottare, och speciellt de som är bäst inom sin sport. Jag ser inte mycket sport, men jag gillar att förstå hur de har kommit dit där de är. Och jag har märkt att det finns mycket för oss andra att lära utav dem.

Även om de flesta människor aldrig kommer satsa på en idrottskarriär och ännu färre kommer bli proffs inom en idrott, så finns det mycket att lära av dem som gör det.

Livsstil
Allt i livet måste stödja målet som du har med din träning. Det innebär relationer, sömn, kost och återhämtning måste alla bidra till att ta dig närmare dina mål.
Ett stort arbete gör du på gymmet, men en lika stor del är det som sker utöver de timmar som läggs på träning.

Men även för oss “vanliga” människor som inte är elitidrottare så gäller den här formeln.
Det är svårt att få bra resultat av sin träning om inte sömnen, kosten och återhämtningen stödjer träningen. Och är det inte så att för att leva ett långt och lyckligt liv så ska alla de här sakerna stötta varann och inte dra ned något annat?
Egentligen handlar det om stress.
“Nej, inte ett till inlägg om stress! Jag blir bara stressad av att läsa sånt!” – tänker du.

Men stress är ju sällan det man tror. Stress är inte alltid då man sitter fast i trafiken och är sen till ett möte. Det är en form av stress. Men man kan vara stressad medan man sitter och ser en film.
Att känna sig ensam är en typ av stress. Att känna sorg är en typ av stress. Träning är en typ av stress.
Jag brukar jämföra det med en behållare som vi kan fylla med vatten. Men om vi istället fyller den med stressiga aktiviteter.
Antag att vi har en människa som sover dåligt, äter dåligt, har dåliga relationer och ingen fritid. När den här personen lägger till träning på det så rinner bägaren över.

Det fina i kråksången är att man inte behöver ta tag i alla problem samtidigt. Det räcker med att förändra en sak i livet så minskar stressen radikalt. Det kanske är svårt att bestämma sig för att sova bättre eller få bättre relationer. Men det kanske går att göra förändringar i kosten som gynnar en istället för att stressa kroppen? Helt plötsligt har man sänkt stressnivån i bägaren och man tål mer av de andra delarna som kan upplevas som stress.
Sen om man kan se över alla delar i livet och ta ned stressnivån ordentligt, då börjar vi snacka!

Så för en elitidrottare finns det inte mycket utrymme för att ha stressmoment i livet. Det påverkar deras prestation negativt. Men det är minst lika viktigt för oss andra också. Det påverkar vår prestation att vara en bra medarbetare, förälder eller att få ut mesta möjliga av livet.

Fundera på ett område som du kan förändra i ditt liv, som stödjer dina mål och ditt välmående. Och sen – gör en förändring!

Coach Simon Wärja

Fler nyheter

Skrivet torsdag, 9 november, 2017