Träning under våren

För några veckor sedan avslutade vi en testvecka för våra medlemmar.

Många säger till mig att de inte får några resultat av sin träning. Det blir liksom aldrig lättare. Varje pass blir man ungefär lika trött.
Sanningen är att det aldrig blir lättare. Man vaknar inte upp en dag och känner att träningen är så mycket lättare än för någon månad sen. Det handlar egentligen att man gör mer och mer arbete hela tiden. Man gör saker snabbare eller med mer vikt.
Om du hade mätt arbetet som du gjorde när du började träna, och sedan mätt samma sak idag så hade det varit otrolig skillnad.
Ett enkelt test som vi använder ofta är 2000 m rodd. Gör testet, notera tiden, träna några månader, gör om testet och notera skillnaden. Då har du svaret på om du fått bättre kondition eller inte.

Kanske är det här något som gör att många tappar gnistan och slutar träna efter att de har kommit igång, för att man inte tycker att träningen ger några resultat.
Därför har vi testveckor med jämna mellanrum. Då får man svart på vitt om man har gått framåt, stått stilla eller gått bakåt.

Som jag sagt många gånger tidigare, så går det inte att förbättra allt på samma gång, Det är svårt att under samma period bygga muskler, minska fettprocent, förbättra sin tid på 1 mil löpning och bli bättre på att göra 100 burpees.
Så då kräver det att man lägger upp träningen i olika perioder. Vilket är svårt att göra om man inte är väldigt påläst inom träning.
Så det jobbet gör vi gladeligen åt våra medlemmar!

Förra perioden var väldigt fokuserad på att öka muskelmassa och bli starkare i olika övningar, speciellt knäböj, pull-ups och press. Men även att bibehålla den kondition som vi har byggt upp under sommaren. Double Unders och Power Clean har varit återkommande för att förbättra tekniken i de övningarna. Rörlighet för axlar och bröstrygg har också varit ett viktigt fokus under den här perioden.

Kommande period kommer ha mindre fokus på muskelmassa och mer på styrka och explosivitet. Vi kommer lägga in kortare sprintintervaller och rörlighet framförallt för höftpartiet.
Något av det viktigaste för att undvika skador och att få bra resultat i sin träning är att man är balanserad i kroppen. Alltså lika stark på höger som vänster sida, fram och bak och förhållandet mellan olika övningar. Så det är alltid högsta prio i vårt program.

Så nu blickar vi framåt mot ljusare tider och riktigt bra träningar på boxen!

Coach Simon Wärja

Fler nyheter

Skrivet fredag, 16 februari, 2018