SeeSaw Press

Något av det viktigaste i din träning är att den är varierad. Redan efter 6 veckor så har ditt träningsprogram inte någon effekt längre. Då behöver du byta övningar. Men du behöver också byta antal reps och set som du gör övningarna. Byta intensitet eller volym i din konditionsträning. Hela tiden måste du byta ut något om du vill ha en fortsatt utvecklingskurva i din träning.

På CrossFit Piteå söker vi hela tiden efter nya övningar för att kunna skapa den här variationen för våra klienter. För då får de så bra utveckling som möjligt.
Sen för optimal effekt behöver man hjälp av en kunnig tränare och få ett individuellt program, med övningar som är rätt personens förutsättningar.

SeeSaw Press är en övning som återkommer då och då på våra pass. Mycket mer krävande för bålen och de små, stabiliserande musklerna i axlarna än pressar med skivstång.

Den går bra att göra både med hantlar eller kettlebells. Sträva efter att göra övningen kontrollerat, det behöver inte gå fort. Optimalt är om vikterna möts i mitten av rörelsen, så ena armen är på väg uppåt när den andra är på väg neråt.
Gör 4 set, 8-10 repetitioner per arm om du vill bli starkare och även bygga muskler. Gör den gärna som ett superset med kusinen SeeSaw Row för att få ut mer av den tid du har avsatt att träna.

Men gör den inte i mer än 3-6 veckor, sen byter du ut den. Men låt den gärna återkomma då och då. Dina axlar kommer att tacka dig.

Coach Simon Wärja

Fler nyheter

Skrivet måndag, 13 november, 2017