Nu stänger vi igen portarna!

Allt gott har ett slut. Även den här resan.
Med blandade känslor stänger vi igen portarna till CrossFit Piteå. Det har varit många lärorika och roliga år. Att få följa våra medlemmars utveckling. Vara med om den första pull upen. Se idogt kämpade med hopprepet…  Att få dela glädje, frustration och en fin gemenskap med högt till tak (inte lokalmässigt). Det är sorgligt att stränga igen, men   samtidigt gläds vi åt att det finns aktörer i Piteå som har förutsättningar och satsar hårt på CrossFit och träningsbranchen.

TACK till dig som på något sätt varit delaktig i CrossFit Piteå. Vare sig du funnits med under alla 4,5 år eller bara snuddat vid oss för en kort stund. Delägare, medlemmar, vänner, leverantörer, föräldrar, barn.
. . .
Till alla supermembers: Vår ambition har varit att, ja så klart hålla träningspass, men framförallt (kanske lite förtäckt) att utbilda dig inom träning så att du ska få ut det bästa av din träning vart du än befinner dig. Att bidra till att utveckla din förmåga till att utmana dig själv men också till att ha förstånd att känna efter och backa när det behövs. Vi imponeras av er varje dag. 💜 💪🏼 Med den vilja, kunskap, förståelse och mentalitet du besitter kan du uppnå stordåd. Glöm aldrig det!
. . .
Det finns ett stort intresse för CrossFit och vi är så glada att det finns grymma aktörer i Piteå som satsar! Ni gör ett bra jobb. Ni har nu ett hedersuppdrag i att ta hand om ”våra” medlemmar. 😉 💪🏼
– – –
Allt gott har ett slut, men det öppnar framförallt upp för nya äventyr, utmaningar och möjligheter 😎 Fortsätt att träna smart, hållbart och varierat.
Vi ses!

Läs mer

How to kill a goat!

Vadå GOAT?

Snackar vi om att döda getter nu eller? Nej, vi ska inte ut och döda en get, det kommer aldrig att stå på dagens pass.

Om du frågar vilken Crossfiter som helst, oavsett om det är en nybörjare eller någon på tävlingsnivå så är nog chansen stor att hen kan rabbla upp en lång lista på saker hen vill och behöver bli bättre på. Det finns alltså utvecklingspotential hos de allra flesta atleter oavsett nivå.

På CrossFit-språk är en “Goat” helt enkelt en rörelse du behöver träna på. 
Var begreppet Goat kommer ifrån finns lite olika roliga versioner på. (Google it) Men det är innebörden som är viktigt. När vi bemästrar det vi är mindre bra på och kommer till rätta med det som skapar obalanser så får vi ut mer av vår träning.

Så… alla har en eller fler “Goats”.  Lär känna, utmana, utveckla, bemästra och övervinn dom, stryk sen från listan och gå vidare till nästa Goat.

Dandelion yoga på en brygga

Är det bättre rörlighet som behövs för att du ska bemästra en övning?

Goats = irritationsmoment?

Tänk efter en liten stund… När du såg att dagens pass skulle innehålla dubbel unders, blev du genast irriterad eller kände du på en gång att “YES!  Jag kommer att dominera idag”?

Ofta kan det vi verkligen behöver öva på skapa irritation bara genom blotta tanken på det. Saker vi inte kan kräver mer energi och fokus och det är inte lika lätt att “bara köra”.

Så kul som man gör det. 

Träna ska vara roligt, och att träna på sina svagheter, eller det vi hellre kallar utvecklingsområden, blir så kul som man gör det till.  Men det gör att  man kommer framåt i sin träning och utvecklas. När man blir bättre på sina behövda områden kommer man också att kunna öka intensiteten i träningen.

Så hur vet jag vad som är mina Goats?

Ofta vet man det, man liksom känner det. Är man helt ny så kan allt kännas som en enda stor Goat. Har man hållit på ett tag så börjar man kunna bena ut vad som behöver övas mer på. Gör man inte det så kan man ta hjälp och fråga någon av coacherna.  Det kan tillexempel handla om att bli bättre på en specifik övning för att få mer flyt i sina workouts eller att man behöver öka sin rörlighet för att i sin tur kunna bemästra en övning.  Oavsett så börja med något!

Vilken övning vill du minst göra?
Kanske är det den du behöver mest? ;)

Så hur tränar jag på mina Goats?

Det finns en massa olika sätt att träna på sina Goats. Intervaller, AMRAPS, EMOMs, ja det är bara fantasin som sätter stopp.
Men det finns några saker att ha i åtanke när man bygger sin Goat-workout.

Att träna på sina prioriterade utvecklingsområden kräver mer energi än när du tränar på något du bemästrar i sömnen. Det kräver sitt fokus.

Begränsa intensiteten. Vilket kan vara svårt när man är på gång. Syftet med en Goat Workout eller goat practice är att öva och bana in nya rörelsemönster. När intensiteten blir för hög så återgår man lätt till sina gamla (o)vanor. Resultatet blir då ofta det motsatta än det du är ute efter.

 Kort och få! Till exempel om man övar i intervaller så håll dom så korta som 20-40 sek. Kör du repetitioner så stanna vid ca 3-5 åt gången. Vila emellan och ladda om.

Var här och nu och acceptera att det är så här bra det går just idag.

Exempel på en GOAT Workout. 

EMOM 12min
Jämna min: Goat nr1
Ojämna min: Goat  nr2
Välj övningar som du behöver öva på. DUs, pull ups, Cleans, OHS, Rope Climbs, Muscle Ups. Det kan också vara kompletteringsövningar som gör att du kommer närmare att klara din Goat.

Exempel
Jämna minuter: Scapular pullups/pull ups/kipping pull ups 3-5reps.
Ojämna min: 10 DUs.

Sammanfattning

Alla har en goat, till och med 1,2,3 eller 4 sycken.

Det bästa sättet to “kill a goat” (inte bokstavligt) är att bli vän med den först.

Generellt lätta vikter, låg-medel intensitet, få repetitioner.

Ta hjälp med ett personligt program om du inte kommer vidare.

Ta fram din Goat-lista när det finns tid före eller efter ett pass, det är så många har lärt sig hoppa hopprep.

Känner du att du springer 400meter långsammare (eller lika långsamt) som en snigel? Skippa inte dagens pass när det står 400 m.
Det lätta illamåendet du känner när du ser att dagens pass innehåller burpees, betyder kanske inte att det går magsjuka och att du måste skippa passet.

Några kloka ord från Chris Spealler – (känner du inte honom så googla igen, han är rätt bra på CrossFit)
“Find your weaknesses, make friends with them, then beat them to death”.

Hur ska du investera din tid nästa gång det står GOAT på dagens pass?

Coach J

Läs mer

Träna gratis i sommar!

TRÄNA GRATIS I SOMMAR
– bli grymt stark på köpet!

Sugen på att byta gym eller träningsform, eller helt enkelt vill snäppa upp din träning och bli grymt stark? Teckna medlemskap hos oss under maj månad och träna gratis fram till 26:e augusti.  

Vi peppar våra medlemmar till att hålla igång även under semestern. Att inte behöva vara den som köar på något gym i augusti för att “komma igång efter sommaren”.
Håll igång Du också. När dina vänner och kollegor laddar upp för att börja träna (igen) efter sommarens uppehåll så kommer Du redan att känna dig, och vara grymt stark!

Sommar och löpning med CrossFit Piteå.

Vill du veta mer?

Vi bjuder dig på en Personlig Hälsoplan (värde 500kr) där du får 45 minuter med vår grymma medlemsrådgivare. Ni går bland annat igenom din nuvarande status, dina mål och så du får också all information du behöver för att börja träna med oss. Boka din tid idag! Kontakta oss här eller dandelion@crossfirpitea.se

Erbjudandet gäller vid tecknade av minst 12 månaders autogiro. Din bindningstid börjar gälla vid första betalningen.
(Erbjudandet innefattar fri träning under juni, juli och tom 26 augusti + En personlig hälsoplan . Som högst till ett värde av 2660kr, ju tidigare du börjar desto högre värde, inskrivningspremie kan tillkomma).

Travelpass- träna där du är.

För att skapa förutsättningar att hålla igång även på resande fot ingår även ett CMS – travelpass. Med det kan du träna gratis på ca 130 andra anläggningar runt om i världen.

Träningen på CrossFit Piteå

CrossFit handlar om funktionell träning. När vi säger funktionell träning tänker vi naturliga rörelser som att  stå, sitta, lyfta, kasta, putta, dra, klättra och springa. Rörelser som vi är skapta för och använder oss av i verkliga livet. Men det kan också vara rörelser som har till syfte att underlätta för oss att nyttja vår kropp optimalt i vardagen. På CrossFit Piteå tränar vi i mindre grupper vilket, för varje person, innebär kvalitativ tid med tränaren. Det gör att vi i hög grad kan anpassa träningen efter varje individs förutsättningar trots att vi tränar i grupp. Det finns alltid alternativa övningar för dig som av olika orsaker inte kan utföra vissa rörelser. Vi siktar inte på att bli världsmästare i något specifik utan att bli kompletta, starka och balanserade atleter redo för många typer av utmaningar.  Nyfiken på hur ett pass kan se ut? Här kan du se DAGENS PASS. Känns det du läser obegripligt? Var inte orolig, du lär dig fort!

Läs mer

Spring Training camp

Anmäl dig här.

För vem?

Spring training camp innebär träning, träning och träning för hela slanten… Det är för  dig som vill träna på riktigt, få ut mer av din träning och lära dig träna på ett effektivare sätt. 12 pass under 4 veckor.

När?

4 veckor under våren, vecka 19 – vecka 22. Start 7 maj.
Måndagar 17:30
Onsdagar och torsdagar 18:30

Smart, hållbar och effektiv träning.

Alla har vi olika bakgrunder och förutsättningar. Vi startar alltid upp med en personlig hälsoplan, för att kartlägga just dina mål, förutsättningar och eventuella skador. Det gör vi för att kunna leverera den bästa träningen för just dig.

Du kommer att få:

-Lära dig en massa övningar.
-Få hjälp av kunniga coacher.
-En personlig hälsoplan.
-En personlig utvecklingsplan.
-Träna på riktigt.
-Känna att du behärskar grunderna i CrossFit.
-Vässa din teknik.
-Ha riktigt skoj med ett trevligt gäng.

Campen kommer fokusera på de tre viktigaste områdena inom träning. Styrka, kondition och rörlighet. Du kommer att få träna på skivstångsövningar som knäböj, marklyft, pressar och frivändningar. Övningar med kroppen som redskap som pull-ups, löpning och armhävningar. Övningar med otympliga objekt som sandsäckar, släggor och däck.

Oavsett träningsnivå är du välkommen.

Har du ingen tidigare träningserfarenhet så kan du förvänta dig en massa inspiration och ny kunskap. Är du träningsvan så kommer du att få chans att vässa din teknik och få många utmanande träningspass. Coacherna anpassar alla övningar och intensiteten efter dina individuella förutsättningar.

Tveka inta att höra av dig vid frågor. info@crossfitpitea.se

Allt det här har ett värde av 3300:-
Din investering är 2100:-

Anmäl dig här.

 

Vill du träna mer efter Spring Training Camp? Just nu bjuder vi på sommarens träning när du tecknar medlemskap i maj.

Läs mer

Vad vi kan lära oss av elitidrottare – del 2

Mentalt

“It´s a mental game”.
Det brukar jag ofta säga till mina klienter.
För i slutändan är det väldigt ofta det mentala det hänger på.

Om du ska börja träna eller om du vill uppnå ett specifikt mål med din träning, så är din inställning och din tro på dig själv en avgörande del för att du ska lyckas göra förändringen.
För elitdrottare är deras tro på dem själva den absolut största källan de kan få energi ifrån. Utan en tro på dig själv och en tro på att du kan nå dina mål, så kommer tvivel ta över och hindra dig från att nå ditt mål.

“Don´t think, feel” – Bruce Lee

De bästa atleterna har en förmåga att koppla bort tankarna och låta kroppen göra det som kommer naturligt. Det brukar vara extra tydligt i sporter som golf eller höjdhopp. Man kan riktigt se på atleterna om de börjar tänka för mycket och tvivla på sig själv. Istället för att bara låta kroppen göra det den har övat på så många gånger.
Att släppa tankarna och vara i nuet är något vi alla kan träna upp, och ett väldigt bra tillfälle att göra det är just när man tränar. Istället för att fokusera på vad andra har för vikt eller hur andra utför övningar, så har man sitt fokus på sig själv, sin känsla inombords, hur det känns att lyfta vikterna. Testa! Det kommer upplevas som att du har superkrafter.

En annan sak som vi kan lära oss av det bästa idrottarnas mentala inställning är att de vet att misslyckande är en del i att uppnå målet. Jag tar ofta exemplet då man ska lära sig cykla. Hittills har jag aldrig hört någon som sätter sig på en cykel och kan cykla direkt. Det brukar istället innebära massor med övning och en hel del krascher och skrubbsår innan det börjar gå av sig själv. Så är det när man sätter upp ett mål som aldrig har uppnått tidigare. Det är massor med saker man ska lära sig på vägen, och det kan bli en del krascher också. Men allt eftersom börjar det gå lättare och lättare.
Den här rädslan för att misslyckas tror jag är det som håller tillbaka flest människor från att göra positiva förändringar i sitt liv.

Allt det här handlar egentligen om de tankar vi tidigare har tänkt. Vi är ju ett resultat av vad vi har tänkt tidigare i livet. Det är aldrig för sent att ändra sina tankar, sin inställning, sin tro på sig själv. De tankar vi väljer idag kommer forma personen som vi är imorgon.

När skulle du gynnas av att tänka annorlunda än nu?

Har du satt upp något mål?

Hur känns dina superkrafter?

/Coach Simon Wärja

DEL 1 HITTAR DU HÄR.

 

Läs mer

Träning under våren

För några veckor sedan avslutade vi en testvecka för våra medlemmar.

Många säger till mig att de inte får några resultat av sin träning. Det blir liksom aldrig lättare. Varje pass blir man ungefär lika trött.
Sanningen är att det aldrig blir lättare. Man vaknar inte upp en dag och känner att träningen är så mycket lättare än för någon månad sen. Det handlar egentligen att man gör mer och mer arbete hela tiden. Man gör saker snabbare eller med mer vikt.
Om du hade mätt arbetet som du gjorde när du började träna, och sedan mätt samma sak idag så hade det varit otrolig skillnad.
Ett enkelt test som vi använder ofta är 2000 m rodd. Gör testet, notera tiden, träna några månader, gör om testet och notera skillnaden. Då har du svaret på om du fått bättre kondition eller inte.

Kanske är det här något som gör att många tappar gnistan och slutar träna efter att de har kommit igång, för att man inte tycker att träningen ger några resultat.
Därför har vi testveckor med jämna mellanrum. Då får man svart på vitt om man har gått framåt, stått stilla eller gått bakåt.

Som jag sagt många gånger tidigare, så går det inte att förbättra allt på samma gång, Det är svårt att under samma period bygga muskler, minska fettprocent, förbättra sin tid på 1 mil löpning och bli bättre på att göra 100 burpees.
Så då kräver det att man lägger upp träningen i olika perioder. Vilket är svårt att göra om man inte är väldigt påläst inom träning.
Så det jobbet gör vi gladeligen åt våra medlemmar!

Förra perioden var väldigt fokuserad på att öka muskelmassa och bli starkare i olika övningar, speciellt knäböj, pull-ups och press. Men även att bibehålla den kondition som vi har byggt upp under sommaren. Double Unders och Power Clean har varit återkommande för att förbättra tekniken i de övningarna. Rörlighet för axlar och bröstrygg har också varit ett viktigt fokus under den här perioden.

Kommande period kommer ha mindre fokus på muskelmassa och mer på styrka och explosivitet. Vi kommer lägga in kortare sprintintervaller och rörlighet framförallt för höftpartiet.
Något av det viktigaste för att undvika skador och att få bra resultat i sin träning är att man är balanserad i kroppen. Alltså lika stark på höger som vänster sida, fram och bak och förhållandet mellan olika övningar. Så det är alltid högsta prio i vårt program.

Så nu blickar vi framåt mot ljusare tider och riktigt bra träningar på boxen!

Coach Simon Wärja

Läs mer

Lapp på luckan

Vi har fullt på boxen och tar inte in nya medlemmar för tillfället.

Det är viktigt för oss att våra medlemmar får plats att träna, både vid våra ledarledda
träningspass och vid egen träning.
Genom att ha ett begränsat antal medlemmar kan vi säkerställa att alla får det
tillträde till anläggnignen som de behöver. Och att vi kan leverera Piteås bästa träning.

Är du inte medlem hos oss nu men vill bli i framtiden så är du välkommen att maila oss en intresseanmälan på info@crossfitpitea.se så kontaktar vi dig
så snart vi kan ta in nya medlemmar.

Läs mer

Cecilia Berlin – Personlig tränare

Cecilia Berlin – Personlig tränare

Här har du Cecilia, Cissi, Berlin. En av våra grymma personliga tränare! Hon är även utbildad hälsovägledare och har en Kandidatexamen inom hälsa och hälsopromotion via Luleå tekniska universitet. Hon driver sitt egna företag och förstärker CrossFit Piteå som coach på gruppassen, föreläsare och just personlig tränare. Hennes långa erfarenhet av träning och brinnande intresse för frågor kring hälsa gör henne till ett härligt tillskott på CFP. Du träffar Cissi ofta på boxen. Coachar hon inte andra så tränar hon själv fokuserat. Kontakt: cecilia.berlin@live.se

Cissi är tjejen som älskar att skratta så hon får ont i magen. Det gör hon väldigt ofta också. Så vad passar bättre än “tre snabba” om vad det är som gör hennes liv roligt!

Vad är det roligaste med att coacha andra?
“Som personlig tränare gillar jag att få pusha folk till att ta i lite extra, att få folk att våga utmana sig själva.Sen så kan jag ju inte säga att jag inte gillar att se när det är sjukt jobbigt för folk under passen.”

Vad är roligast vad gäller din egen träning?
“Det finns så jäkla mycket som är med kul inom träning men crossfit är ju absolut det roligaste, förutom Assault Bike, det är fasen aldrig kul. Att få gå ner i källarn och lyfta tungt, ta några PBn och uppleva att man utvecklas, det är inte mycket som slår det.”

Något annat du tycker är roligt?
“Nog finns det mycket jag gillar och tycker är kul men.. älskar musik, lyssnar alltid sönder låtar jag gillar tills jag blir less dom. Älskar att umgås med vänner och familj.”

 

 


 Personlig träning på CrossFit Piteå

Passar personlig träning alla? Vi brukar säga att Personlig träning är för dig som är driven, inspirerad och villig att satsa på din hälsa. Med det sagt betyder det inte att du behövt träna tidigare men oftast behöver man vara villig att göra någon typ av förändring. Det hjälper din tränare dig med. När du tränar med en personlig tränare kan du räkna med att både få träna det som är roligt men framförallt träna det du behöver träna för att nå de mål du vill uppnå.

Hur går det till?

Först kan du behöva fundera över vilket område som, för dig, känns viktigast att förändra eller förbättra. Tänkt högt! Din tränare kommer att hjälpa dig att prioritera och sätta upp rimliga målsättningar.

Kanske handlar det om:
Viktförändring?
Prestation?
Motivation, komma igång?
Kondition?
Styrka?
Eller kanske alla ovanstående?

Innan du börjar träna med din personliga tränare går ni igenom en Personlig Träningsplan. Där kartläggs dina förutsättningar, ni sätter upp mål och delmål samt kommer överens om en plan. Du och din personliga tränare håller till på CrossFit Piteå eller på någon annan överenskommen plats.
Vi tar in ett begränsat antal som vi jobbar tillsammans med, en och en. Personlig träning är “det optimala träningspaketet” och ger absolut bäst effekt av all träning vi erbjuder. 

TEAM training – Personlig träning i grupp.

Together everyone achieve more. Tillsammans kan vi nå hur högt vi vill. TEAM training innebär personlig träning i en liten grupp på 4-6 personer. Du får såklart lite mindre enskild tid med tränaren än när du är själv, men mycket stöd och glädje från en grupp med liknande mål som du.

För vem?

Löpande startar vi upp TEAM med olika fokus. Du kan också skapa ditt eget team med ditt gäng. Är ni några stycken som tillsammans vill satsa på ett hinderbanelopp som till exmpel Toughest? Ett gäng arbetskamrater som vill träna löpteknik och kondition? Eller en föräldragrupp på kvarteret som vill träna tillsammans och kunna ha barnen med? Styrka, olympiska lyft… Ja, det finns mycket som kan vara i fokus för ett team. Hör av dig, så kan vi skapa ett TEAM just för er.

Träningsprogram – Online

Vill du ha ett personligt träningsprogram men träna på egen hand? Kontakta oss!

Kontakt Cecilia: cecilia.berlin@live.se
För allmänna frågor, online och TEAM training:  info@crossfitpitea.se

Läs mer

MUSIKHJÄLPEN

Det är dags för Musikhjälpen 2017

Barn är inte till salu!

Vi vill bidra med det vi kan bäst, fysisk aktivitet och fantastisk sammanhållning.
Vi kommer att släppa en WOW (workout of the week) som alla, oavsett ålder, kön och träningsnivå, kan utföra.

Vi släpper WOW:en måndag den 11 december på Facebook, här och på Instagram.
Du kan utföra den var du än är. Hos oss, på ditt gym, på jobbet, hemma eller kanske ute?

Ge ett bidrag till din egen hälsa genom att göra WOW:en och ett bidrag till Musikhjälpen genom att skänka en slant i våran digitala insamlingsbössa.

Detta kan du göra under hela veckan. Mellan den 11-17 december.

Den 17/12 har vi öppet hus på Crossfit Piteå mellan 8:00 och 14:00. Då  är du välkommen att köra  WOW:en med guidning. Medlem eller inte medlem spelar ingen roll. Så ta med man, fru, barn, mormor, kompisen eller någon annan och kom och kör! Vi startar igång varje halvtimme med första start kl 8.30.

Din insats gör skillnad, tillsammans gör vi stor skillnad!

Länk till Crossfit Piteås Initiativ till Musikhjälpen, härifrån når du också den digitala insamlingsbössan: http://hjältar.musikhjälpen.se/engagemang/crossfit-piteas-initiativ/

 

 

 

Läs mer

SeeSaw Press

Något av det viktigaste i din träning är att den är varierad. Redan efter 6 veckor så har ditt träningsprogram inte någon effekt längre. Då behöver du byta övningar. Men du behöver också byta antal reps och set som du gör övningarna. Byta intensitet eller volym i din konditionsträning. Hela tiden måste du byta ut något om du vill ha en fortsatt utvecklingskurva i din träning.

På CrossFit Piteå söker vi hela tiden efter nya övningar för att kunna skapa den här variationen för våra klienter. För då får de så bra utveckling som möjligt.
Sen för optimal effekt behöver man hjälp av en kunnig tränare och få ett individuellt program, med övningar som är rätt personens förutsättningar.

SeeSaw Press är en övning som återkommer då och då på våra pass. Mycket mer krävande för bålen och de små, stabiliserande musklerna i axlarna än pressar med skivstång.

Den går bra att göra både med hantlar eller kettlebells. Sträva efter att göra övningen kontrollerat, det behöver inte gå fort. Optimalt är om vikterna möts i mitten av rörelsen, så ena armen är på väg uppåt när den andra är på väg neråt.
Gör 4 set, 8-10 repetitioner per arm om du vill bli starkare och även bygga muskler. Gör den gärna som ett superset med kusinen SeeSaw Row för att få ut mer av den tid du har avsatt att träna.

Men gör den inte i mer än 3-6 veckor, sen byter du ut den. Men låt den gärna återkomma då och då. Dina axlar kommer att tacka dig.

Coach Simon Wärja

Läs mer