Programmet

Jag brukar förklara för nya medlemmar att vårt träningsprogram går i cykler och att det ser olika ut under årets lopp. Under sommaren brukar det vara mer fokus på kondition och att få in löpningen i träningen. Medan på vintern brukar det vara mer fokus på styrka.
För det är ju så att det går inte att förbättra allt samtidigt.

Det är svårt att få bättre kondition, bli starkare, bygga muskler och gå upp eller ned i vikt samtidigt. Kroppen kan helt enkelt inte fokusera på alla saker samtidigt. Och att försöka sig på det ger i sin tur dålig träningseffekt.
Så därför förändras vårt program över tiden.

Nu lämnar vi cykeln som vi har kört under sommaren och tidigt i höst. Den har haft väldigt mycket fokus på att förbättra medlemmarnas kondition och löpning. Och att klara sig från skador i samband med löpning. Nu ska medlemmarna istället bibehålla sin kondition och fortsätta bli starkare!
Och en förutsättning för att bli stark är att man också bygger muskler.

Så kommande cykel börjar med muskelbyggande träning. Större muskler har en större potential att bli starka än små muskler. Men det betyder inte att alla medlemmar kommer se ut som body builders.
Det tar 10-20 år av fokuserad träning för att få riktigt stora muskler. ÅR!
Men förhoppningen är att de ska se sunda och starka ut. Men framförallt att känna sig så inombords.
Fokus för cykeln är att bli starkare i knäböj, pressar, pull-ups och bål. Förbättra tekniken och positionerna i frivändningar och bli ännu bättre på hopprep.
Allt eftersom cykeln går så kommer fokus gå från muskelbyggande till mer styrka. Sedan en testvecka för att se om medlemmarna blivit starkare.

Generellt kan man säga att en cykel alltid börjar med fler antal reps och enklare övningar. Även övningar där man använder en arm eller ett ben i taget för att jämna ut olikheter mellan höger och vänster sida. Ju längre in man kommer i cykeln desto mer komplexa blir övningarna. Och man använder båda benen och båda armarna samtidigt i större utsträckning. Vilket gör att man successivt kan ta tyngre vikter och bli starkare. Samtidigt som man får en chans att vänja sig vid den tyngre belastningen.

Det har tagit oss i personalen MÅNGA år att lära oss att skapa såna här program. Och det gör mig väldigt stolt att vi kan dela informationen med våra medlemmar så att de kan få riktigt bra träning när de kommer till oss.  

Coach Simon Wärja

 

Fler nyheter

Skrivet Monday, 14 August, 2017