Program v15-27

Ett vanligt fel man gör inom träning är att man tränar ungefär samma saker hela tiden. För det är ju så att när du börjar med en ny typ av träning så får du jättebra resultat de första veckorna. Men efter ett tag så planar det ut och fortsätter du då med samma vikter och övningar så kommer utvecklingen stanna av helt. Springer du 5 km 3 gånger i veckan så kommer du springa snabbare och snabbare varje vecka, men efter ett tag kommer det inte hända så mycket mer.
Så därför lägger vi upp träningen i olika cykler. Dessa cykler sträcker mellan ca 8-12 veckor. Varje cykel har olika teman. Vissa cykler innehåller mer styrka, andra mer kondition och vissa mer rörlighet och stabilitet. Cyklerna förändras allt eftersom våra medlemmar utvecklas och vilken period det är under året.

Just nu är vi inne i en cykel som börjar med väldigt mycket uthållighet och övningar för att stärka upp kroppen inför löpning. Allt eftersom veckorna går så kommer träningen bli mer fokuserad på muskelbyggnad och styrka. Löpning kommer att bli ett allt mer vanligt inslag.
Målet med cykeln är att bibehålla styrkan som vi har byggt upp under vintern men att samtidigt förbättra konditionen under 20-40 min arbete samt att förbättra löpningen. Ser man på rörligheten så är fokus på att bli rörligare i bröstrygg och höfter.
Sen kan man säga att i början av en cykel så är träningen mer baserad på enbens- och enarmsarbete. Det betyder helt enkelt att vi använder oss mer av hantlar än skivstänger och gör utfall mer än knäböj. Senare i cykeln så blir det mer och mer skivstång med knäböj och sådana övningar. I slutet på cykel gör vi ett antal tester och ser vilken utveckling medlemmarna har gjort. Efter testerna börjar vi om med en ny cykel med nytt fokus.

Så går det runt så här i olika perioder. Det gör att medlemmarna får en utveckling i sin träning som de inte hade fått om de följde samma program hela tiden.

Det här är svårt att göra för en person som inte är väldigt insatt och kan mycket träning. Så därför har vi valt att det här ingår i medlemskapet hos oss.
Vi tar ansvar för medlemmarnas träning och gör ett upplägg som ska hjälpa som många som möjligt att få en stadig utvecklingskurva. Så att de själva slipper tänka på det. De behöver bara fokusera på att göra sitt bästa på träningarna och följa programmet.

Fler nyheter

Skrivet Thursday, 4 May, 2017