Disciplin

Förra veckan skrev jag om motivation och hur basketspelaren Kobe Bryants dagar såg ut. Om det inte var motivation, vad var det då som gjorde att Kobe Bryant kunde stiga upp 4:00 och träna fleeeera timmar innan hans lagkamrater kom till träningen?
Vad var det för en osynlig kraft som drev honom att göra det?

Jag tror att den kraften är disciplin.
Rätt tråkigt ord tycker många. Men det beror på att man har fått fel bild av disciplin. Man kanske tänker att det är ett straff. I militären fick man lära sig disciplin. Eller?
Där lärde man sig att följa någon annans order, och då känns det ofta som ett straff.
Men riktig disciplin är förmågan att ge sig själv en order och sedan följa den.
Disciplin är otroligt underskattat i dagens samhälle. Därför gillar jag att läsa och se filmer om samurajer, där de lever efter disciplin och heder.

Och det verkar vara bristen på disciplin som gör att så många misslyckas med sin träning. Senast igår pratade jag med en klient som sa att han alltid har haft svårt att hålla i regelbunden träning. Han ville komma till en punkt där han VILL träna, och inte träna för att han känner att han måste. Jag förklarade att man nog aldrig kommer dit. Det kommer alltid vara dagar och kanske till och med veckor då man verkligen inte vill träna. Men man gör det ändå för man vet att det är bra för en själv. Eller kanske för att man har gett sig själv en order och ämnar att följa den.
Samtidigt kan jag se på många av våra tävlingsatleter som många gånger har ganska tuffa pass både mentalt och psykiskt. Men de missar väldigt sällan pass, eftersom de vet att det är priset de behöver betala för att uppnå sina mål.
Här kommer motivation in igen. När motivationen är slut (vilket vi lärt oss är väldigt fort) så måste något annat träda i kraft för att vi ska fortsätta den väg vi har påbörjat. Och det är disciplin.

Det man måste förstå om disciplin är att det är som en muskel.
Om du går in i gymmet och direkt börjar maxa vikterna och träna tuffa pass flera dagar i veckan, så kommer det inte ta lång tid innan du känner dig sliten eller skadar dig. Detsamma gäller med disciplin. Om du försöker följa Kobe Bryants schema från dag ett, kommer du bli utmattad direkt. För det är på för hög nivå just nu. Du behöver utgå från din nuvarande position, och sedan öka. Och bli mer och mer disciplinerad.

Här är några enkla steg för att få in mer disciplin i sitt liv och uppnå mer:
1. För det första bli medveten om, för att uppnå något nytt i livet så måste du börja göra saker annorlunda. Ge sedan dig själv en order om att göra det du vet att du behöver göra.
2. Schemalägg din dag. Du vet när du jobbar och när du sover, de tiderna går kanske inte att ändra. Men planera övriga livet till att göra det du behöver göra för att uppnå det du vill uppnå.
Jag brukar ofta säga att man behöver planera livet runt träningen och inte träningen runt livet. Gör man inte det kommer man aldrig tid att träna. Men har du gett dig själv en order att träna två gånger i veckan så planera in det varje vecka och planera resten av dina aktiviteter runt de två passen.
3. Skapa en inre bild av dig själv när du framgångsrikt har nått ditt mål. Och låt den visionen utveckla sig själv varje dag.

Disciplin är till skillnad från motivation ingen färskvara. Den blir bara starkare och starkare ju mer du använder den. Som en muskel!
Coach Simon Wärja

Läs mer

TOUGH ENOUGH?

Nu drar vi igång utomhussäsongen. Först ut är “Tough enough”. För dig som vill förbereda dig inför ett hinderbanelopp, få användbara tips och testa på moment du kan möta under loppet, men även för dig som “bara” vill få en härlig genomkörare utomhus.

Maila din anmälan till info@crossfitpitea.se, 150kr/pass
Häng med på alla pass eller enstaka.

(Som medlem i CrossFit Piteå bokar du in dig som vanligt. Ingen kostnad)

tough2

Kolla in det här:

räddningsloppet

Läs mer

Motivation

Idag vill jag prata om motivation.

Tänk om vi enbart skulle göra det vi är motiverade att göra. Då hade det inte blivit mycket gjort.
Läser du fortfarande?

Jag träffar jättemånga människor som är supermotiverade att komma igång med sin träning och förändra sitt liv. Om man kollar statistik på hur många som googlar träning under året så är det otroligt många som gör det i januari. Februari minskar drastiskt. Och sedan går det bara nedåt fram till sommaren. Ökar igen under hösten och minskar fram till nyår.
Och ungefär så ser också människors motivation till att träna ut.

Jag vet få saker som har lika kort bäst-före-datum som motivation. För som jag sa, skulle vi bara göra det som vi är motiverade att göra så skulle det inte bli nått gjort.
Går du till jobbet för att du är motiverad? Eller går du dit för att du har ett ansvar mot en arbetsgivare?
Ja, man kan ha ett jobb som man känner är väldigt meningsfullt, men kom inte och säg att du flyger upp ur sängen klockan 5 varje morgon och studsar hela vägen till jobbet. Kanske första veckorna på ett nytt jobb, men om någon säger att de gör det varje dag och gjort det i 10 år så ljuger de eller lever i förnekelse.

Jag jobbar med något jag tycker är väldigt meningsfullt, men jag tycker inte alls det är kul att stiga upp 5 på morgonen. Men jag gör det ändå för att det är viktigt för mig. Och för att jag vill ta vara på tiden så mycket som möjligt.

Jag tror inte heller du är motiverad att skotta snö när det har snöat tre decimeter när du kommer hem från jobbet. Men du gör det för du vill komma in i huset.

Kobe Bryant är en av de bästa basketspelarna som någonsin funnits. Kanske till och med bättre än Michael Jordan! (Säg det inte till någon bara.)

Hans morgonrutin är som följer:
Stiger upp 4:00
Tränar sprintar och kondition 4:30 till 6:00.
Styrketräning från 6:00 till 7:00
Skjuter 800 hoppskott från 7-11. 800!!!
Klockan 11 kommer resten av laget och träningen börjar.

Jag kan lova dig att det inte var motivation som gjorde att han blev bäst. Det var ett tydligt syfte, förstärkt med en brinnande önskan att bli bäst och kärleken till sporten.

Många av oss har inte tänkt bli nästa Kobe Bryant, men vad kan vi lära oss av honom?
Tja, kan han stiga upp 4 och träna 6,5 timmar INNAN träningen börjar, så tror jag att både du och jag kan skapa en klar målbild som är värd att sträva mot. Och den kanske bara kräver 2-3 timmar i veckan och att vi gör små framsteg hela tiden.

Glöm motivation. Du kommer aldrig vara motiverad dygnet runt alla dagar i veckan. Ibland behöver du bara göra det som är rätt och inte det som du är motiverad att göra för stunden. Skapa en målbild som är mycket större än det du hittills har uppnått. Gör en sak varje dag som för dig närmare målet. Även om det tar tio år att nå målet så kommer det vara värt det. Mycket mer värt än att stå still på samma ställe i tio år.

Släpp motivation och skapa en brinnande önskan istället
Coach Simon Wärja

Läs mer

Milon

Nu står det klart! Till hösten byter vi ut de fria vikterna mot en Milon Cirkelträning.

Vi har sett att det inte ger någon större effekt att träna med fria vikter i jämförelse med maskiner. Så därför är beslutet taget att vi satsar på en Milon istället.
Så till hösten när medlemmarna kommer tillbaka efter semester och annat så kommer maskinerna stå på plats för att börja användas.

Vi ser verkligen fram emot det här lyftet!

Läs mer

Bli bekväm med att vara obekväm. Del 7.

Övning ger färdighet

Vi lever i ett quick fix-samhälle. Man förväntar sig omedelbara resultat. Men samtidigt vet vi ju att en så kallad “overnight success” sällan är just det. Det har varit otaliga timmar av övning, svett, tårar och sena kvällar innan framgången. Jag brukar tänka på det när man ser olika talangjakter på TV. Man tänker inte alltid på allt arbete de har lagt ned för att överhuvudtaget komma med i programmet. När de väl är där världen får ta del av deras talang så är de en “overnight success”.
Aldrig. Det är hårt arbete bakom som skapat framgången.

Jag försöker ofta få fram en poäng om att små förändringar lönar sig på lång tid. Tänk dig att du ska börja träna och VERKLIGEN ta tag i ditt liv. Kör igång med 4 pass i veckan, styr upp kosten och kör järnet. Hur länge orkar du det? Efter två månader har de flesta minskat till 1-2 pass i veckan. Efter tre månader har de flesta slutat helt. Det är 48 pass under den perioden.
Jämför det med en som tränar 2-3 pass i veckan i ett helt år. Det är 3 gånger så mycket träning. 3 gånger mer tid under vikter. 3 gånger mer tid med ökad puls.
Vem tror du får bäst resultat?

If people knew how hard I worked to get my mastery, it wouldn´t seem so wonderful at all – Michaelangelo

Det finns inga genvägar. Det är bara ren, hård träning och övning som ger resultat. Och göra det regelbundet och under väldigt lång tid.
Om det tog dig 20 år att ta dig dit du är idag, så kan du ge dig på att det tar 20 år att gå 180° åt andra hållet. Du har inte tid att vänta tills imorgon. Börja idag, så är du iallafall på väg åt rätt håll även om det är långt kvar till ditt mål.

Börja idag. Även om det är långt kvar. Börja bara.
Coach Simon Wärja

Läs mer

Bli bekväm med att vara obekväm. Del 6.

Notera dina förbättringar

I tidigare poster har jag varit ganska rakt på. Jag har skrivit om; att göra en förändring så måste man börja. Och speciellt innan man känner sig redo. Jag har även skrivit om att pusha sig själv genom rädslan och att aldrig ge upp. Det känns nästan som att hela livet är en kamp när man läser det här. Kommer det aldrig att gå lättare kan man fråga.

Många av de som tränar hos brukar nämna att det aldrig blir bättre, det känns aldrig lättare. “Blir aldrig konditionen bättre? Det känns lika tungt varje gång.” Kan de säga.
Men om man kollar på arbetet de gör idag jämfört med för ett år sedan, så kanske de håller mycket högre tempo under mycket längre tid än vad de gjorde då. De har ökat mängden arbete under ett pass. Och även ökat tempot som de utför arbetet.
Men känslan är densamma.
När jag kollar på de som är bäst tränade och kör samma pass som en nybörjare, så ser de ut att ta i ungefär lika mycket. Men den vältränade gör alla saker snabbare och med färre och kortare pauser. Men jag kan garantera känslan i kroppen är ungefär densamma hos dem båda.
Kom ihåg att den här bloggserien handlar om att bli bekväm med att vara obekväm. Inte bli bekväm med att vara bekväm. Hade det inte varit svårt så hade alla gjort det. Men du är inte som alla andra. Du har styrkan att klara av obekväma situationer.
Många människor har en fantasi om att en dag kommer det gå på räls och kännas enkelt. Min erfarenhet är att det går aldrig lättare, men vi blir hela tiden starkare, mentalt och fysiskt. Och klarar av större och större utmaningar för varje dag. Om du skulle ha samma problem idag som du hade för fem år sedan skulle du vara uttråkad.

Så, det är omöjligt att lita på känslan i kroppen för att veta om man har blivit bättre. Därför behöver vi dokumentera det på något vis. En träningsdagbok, om det gäller träning.
Att gå tillbaka i sin dagbok och kolla på gamla träningspass. Kanske köra ett av dem igen och märka hur mycket bättre du har blivit. Det i sig kommer sporra dig att ta tag i nästa utmaning och nästa.
Följ upp dina resultat. När du utvecklas blir du en annan människa. Du vet det för att du ser det. Bygg upp ditt självförtroende genom att gå tillbaka och se det som tidigare var obekvämt nu är vardag. Du kommer märka att du säger till dig själv “ jag önskar att det sög mer.

Bygg upp dig själv och notera skillnaden
Coach Simon Wärja

Läs mer

Bli bekväm med att vara obekväm. Del 5.

Omge dig med likasinnade

Många framgångsrika människor säger att det absolut viktigaste orsaken till deras framgång är att de hade bra människor omkring sig, som hjälpte dem.

Vilka spenderar du mest tid med?
Vilka är de? Är de ambitiösa? Framgångsrika? Glada? Optimistiska? Entusiastiska?

Jag hör så många som vill göra en förändring i sitt liv. Börja träna eller minska i fett. Och de får så mycket skit från arbetskamrater. “Inte ska du hålla på med det där.” “Har du träningsvärk idag igen? Du måste ju sluta med det där, det är ju inte bra.” Vad är det där? Det där är ju inte mat.”

Hur lätt är det då att stå på sig och fortsätta med det man tycker är viktigt.
Ofta är det kollegornas eget dåliga samvete som gör att de säger såna saker. Innerst inne vill de inte att du ska förändras. För det påminner dem om att de inte gör något åt sin egen situation.
De flesta människor är rädda för förändringar. Inte vill vi att det ska bli uppsägningar där vi arbetar. Eller att någon som står en nära går bort. Att flytta till en ny lägenhet är både omständigt och tidskrävande. Och vill absolut inte att andra ska förändras eftersom det känns som att vi själva står kvar där vi är.
Men förändringar sker hela tiden. Och det går snabbare och snabbare.
Ingenting står stilla. Kanske om det är nedfryst till absoluta nollpunkten. Men där är du inte än. Vi kan inte välja att stå still och inte förändras. Det kommer vi göra oavsett.
Men vi kan välja att förändras på ett positivt sätt eller ett negativt sätt. Och där spelar människorna omkring dig en stor roll.

Jag vet, du har inte valt dina arbetskamrater. Eller din familj. Inte ens dina barn (om du inte har gjort genetiska försök för att få fram de optimala barnen.)
Men du kanske vet människor i ditt liv som lyfter dig. Som ger dig energi istället för att ta din energi. Spendera mer tid med dem. Be dem om hjälp. Kanske finns det människor som du inte känner men som du skulle vilja få tid tillsammans med. Gör en ansträngning att lära känna dem.
Något som är bra i vår verksamhet är det är många som är superintresserade och väldigt bra på träning, och som är villiga att lyfta andra och ge tips för att de mindre rutinerade ska utvecklas. Och många nya som börjar hos oss bekräftar att det känns tryggt att träna hos oss. Ingen tittar snett på en bara för att man är ny. Snarar tvärtom. De som är som mest vältränade hjälper gärna till och uppmuntrar de som är nya.

Så sök upp de som inspirerar dig och spendera tid med dem. Det kommer lyfta dig och dina resultat mycket snabbare än om du skulle göra det själv.

Du är summan av de fem personer du spenderar mest tid med – Jim Rohn

Omge dig med likasinnade. De lyfter dig.
Coach Simon Wärja

Läs mer

Bli bekväm med att vara obekväm. Del 4.

Omfamna att det suger

Tidigare har jag pratat om att gå förbi sin komfortzon. För det är egentligen på andra sidan komfortzonen som de bästa lärdomarna finns.

Det kommer alltid vara obehagligt att gå förbi komfortzonen. Det säger ju sig självt. Det går inte att komma undan obehaget. Det enda som hjälper är att förstå vad som finns på andra sidan och förstå att rädslan endast finns inombords.
Har du tänkt uppnå något större än din nuvarande situation så kommer det vara obehagligt. Det kommer suga. Ibland suger hela situationen.
Många gånger kommer det kännas som att allt du gör är att trampa vatten och kämpa i motvind. Du vet att du är på rätt väg, men den vägen verkar alldeles för krokig och med för många hinder. Det är säkert enklare att bara vara kvar där du är och strunta helt i förändringen. Just nu är det enklare. Men längre ned på vägen så är förändringen värt mödan.

Hela situationen suger. Vad gör du då?
Tar tag i det.
Och inte bara det.
Omfamna att det suger som en gammal vän som du känner väl.
Precis när du trodde att det inte kunde bli värre så dyker du-vet-vem upp. “Det här suger” är här för att göra dig tuffare.

“Don´t pray for an easy life, pray for the strength to endure a difficult one.” – Bruce Lee

Evolutionen har gjort att vår hjärna försöker undvika obehag och upplevda faror. Historiskt sett var det ju en bra strategi för att överleva. Men i dagens samhälle finns inga vilda djur som jagar oss. Så de upplevda rädslorna är just upplevda. Inte verkliga.
Men fortfarande försöker många människor undvika rädslorna och obehagen. Istället för att omfamna dem, analyser vad det egentligen är och göra handlingar för att röra sig förbi rädslan. För att göra det behöver vi våga stanna upp i de obehagliga situationerna och inte springa ifrån dem så fort de dyker upp.

“Det suger” gör dig tuffare. Och om du dessutom upplever att “det suger” tillsammans med andra så är det en riktigt bra sammansvetsning av människor.

Omfamna det. Det gör dig tuffare.
Coach Simon Wärja

Läs mer

OPEN 2017 PÅ CROSSFIT PITEÅ

VAD ÄR OPEN?

CrossFit Open är en världsomspännande tävling för alla – såväl motionär som elit.
Eliten tävlar om en plats till CrossFit Regionals (CrossFit EM) för att sedan kvala till CrossFit Games (CrossFit VM).
Motionärer tävlar för att det är grymt skoj. Det är också ett perfekt tillfälle att mäta sin nivå av fitness mot resten av världen, i sin åldersgrupp och nivå.
Open pågår under 5 veckor mellan den 23 feb – 27 mar 2017.
Tävlingarna genomförs på CrossFit-boxar över hela världen.
Varje vecka, natten till fredag, presenteras en ny workout (event) på games.crossfit.com
Alla Open-deltagare har fre-mån på sig att göra ‘veckans’ event.
Mer info om vad Open är finns HÄR.

CrossFit Open på Crossfit Piteå

Open är en individuell tävling där man tävlar sida vid sida med sina träningskompisar, utmanar sig sig och har riktigt kul. Vill man stryka ordet “tävla” så gör man det, och får helt enkelt ett grymt träningspass med lite extra drag. Vi kommer att köra två klasser RX och skalad. Vi kör i olika heat och hjälper varandra med räkning av repetitioner och en massa pepp. Fokus är på att våga, utvecklas och ha riktigt roligt.  Alla kan vara med!

25 februari Kl.10.00-12.00
4 mars       Kl.10.00-12.00
11 mars     Kl.10.00-12.00
18 mars     Kl.10.00-12.00
25 mars.    Kl 11.00-13.00*

Kl. 10.00 Kör vi en genomgång av eventet för alla deltagare.
Kl. 10.30 drar vi igång!

Heatindelning meddelas på plats. Du behöver inte komma uppvärmd, men dock träningssugen!

FAQ

Är det för eliten, eller kan verkligen ALLA kan vara med?

Open är för ALLA! Endast en ynka promille av alla som är med är elit. Open är till största del en motionstävling för de som inte ska kvalificera sig till “VM”.
Det finns skalade versioner av varje event för att alla ska kunna vara med.
När du får passet presenterat så väljer du vilken variant du vill köra. Och som alla vanliga pass kan man skala när det behövs.

Måste jag vara med alla 5 veckor?
Open pågår under fem veckor. En utmaning är att delta under alla 5 veckor. Kan du bara vara med en gång så har du deltagit 20% och bara det det är grymt!

Måste jag boka mig?

JA! Anmälan för Open-passet för varje lördag finns i passbokningen och alla medlemmar måste anmäla sig SENAST fredag kl 15.00 samma vecka. Detta för att vi ska kunna hinna göra heatlistor och planera lördagen. BOKA HÄR
Är du gäst och vill köra Open hos oss, så maila: info@crossfitpitea.se

Läs mer