Klubbkampen 2017

Nu är det dags årets drabbning!
Klubbkampen 2017!

På Lördag smäller det.

Ateletbrief, klockan 9:00

Event 1, klockan 9:30: Aerial

Event 2, klockan 10:00: Power & Precision

Event 3, klockan 11:15: Double Down

– Lunchpaus –

Event 4, klockan 14:00: Lungs Like Jagger.

Dusch och bad
Efteråt finns det möjlighet till bastu och bad uppe på Nygatan.

After Workout med Ångbryggeriet

Kl 18.30 dukar Ångbryggeriet upp till buffé.
220kr/person. Även du som inte är med och tävlar är självklart också välkommen att äta och hänga.

Anmäl dig till simon@crossfitpitea.se
Skriv om du kommer på tävling, middag eller både och. Ange även eventuella allergier.

Varmt välkomna till årets Klubbkamp!

 

Läs mer

Vad du kan och inte kan köpa för pengar

Här är lite tankar på vad du kan köpa för pengar och vad du aldrig kan köpa för pengar.

Pengar kan köpa dig ett trevligt hus – kan inte köpa dig ett hem
Pengar kan köpa dig en skön säng – kan inte köpa dig en god natts sömn
Pengar kan köpa dig en kompanjon – kan inte köpa dig en vän
Pengar kan köpa dig underhållning – kan inte köpa dig sinnesfrid
Pengar kan köpa dig ett gymkort – kan inte köpa dig en bra hälsa

Jag tycker absolut det är bra att ha många av de saker som pengar kan köpa. Men mitt mål är att ha alla de där sakerna som pengar aldrig kan köpa.

För är det inte så att många av de problem vi har egentligen bara existerar inombords? Du har ju tak över huvudet, en säng och mat på bordet. Men har du allt det andra? Det som du inte får för pengar?

Det här är extra tydligt inom träningsbranschen. Många testar många olika träningsformer, dieter och kosttillskott för att komma dit man vill.
Men det funkar bara så länge man själv lägger ned tiden och arbetet som krävs för att nå fram.
Ni kanske minns ett tidigare inlägg om den bästa träningen. Där skrev jag att den bästa träningen är den som du lägger tid och arbete på. Regelbundet! Under flera år!

Nu är det september och många börjar om att träna efter semestern. Mitt råd är:
Ta dina pengar köp ett gymkort – styrketräning är en av de viktigaste delarna inom träning. Och det är ännu viktigare ju äldre du blir.
Köp bra mat och en bra säng. Då har du de bästa förutsättningarna för att lyckas.
Och sedan lägger du ned den tid och arbete som krävs för att få bra hälsa, sova gott och träffa dina nära och kära.

För det kan du aldrig köpa för pengar.
Coach Simon Wärja

Läs mer

Man blir inte lycklig av att må bra!

Jag läste en artikel om lycka. Han inledde artikeln med meningen:
“Det är så mycket fokus på att må bra idag. Man blir inte lycklig av att må bra!
När jag läste det tyckte jag att det lät väldigt konstigt. Det är väl klart att man vill må bra. Vem vill inte må bra? Det är väl klart att man blir lyckligare om man mår bra!
Men när jag läste vidare så förstod jag vad han menade.

För när man är riktigt lycklig, så är det inte säkert att man mår bra.
Alla som har familj vet hur tufft det kan vara. Men ändå känner man sig lycklig att ha dem.
Man kanske har ett krävande jobb, men man skulle inte tacka ja till ett lugnare jobb bara för det. Man kanske drivs av att det är höga krav.
Många kommer till oss och är inte alls sugna på att träna, men de gör det ändå för att det ger dem mycket mer längre fram.

Så även om man är lycklig så är det inte säkert att man mår bra.

Han förklarade vidare i artikeln att man blir lycklig av att leva efter sina egna värderingar och att leva ett meningsfullt liv.
Om man frågar vem som helst om de lever efter sina värderingar,
så tror jag de flesta säger; Ja!
Men om man ser hur de verkligen AGERAR så kan det vara något helt annat.
Att leva som man lär är nog bland det svåraste vi kan göra i livet. Det är väldigt enkelt att skriva ned mål, posta något på Facebook eller berätta för någon annan vad man har tänkt göra. Men det är mycket svårare att verkligen GÖRA det.
Jag har ett knep för att ta reda på vad du själv värderar. Alltså verkligen värderar, inte vad du säger att du värderar.
Ta en titt i din kalender och på ditt bankkonto så har du svaret. För det du tar dig tid att göra och det du lägger dina pengar på, det är det du värderar. Pengar som du har arbetat hårt för!
Och för de flesta så stämmer inte det alls med vad de säger att de värderar. Många värderar ett fint hus, en dyr bil, resor, nöjen, att äta gott. Allt det där får ju en att må bra. Men det bidrar ganska lite till att vara lycklig.
Du kommer väl ihåg vad som var verklig lycka? Leva efter sina värderingar och leva ett meningsfullt liv.

Så det första du behöver göra är att ta reda på vad som VERKLIGEN är viktigt i ditt liv. Vad är det som betyder något?
Och av egen erfarenhet så vet jag att det ofta är betydligt mindre saker som är meningsfullt än vi tror. Det är i regel enkla saker som är mest meningsfullt i våra liv. Familjen, en dag i skogen, vänner (Riktiga vänner. Som skulle hjälpa dig i alla lägen. Som är en nära vän trots att man inte träffats
på några år.) en strävan att göra sitt bästa, att bidra osv.

Mycket annat är bara just för att må bra. Vilket känns skönt för stunden, men kommer inte göra dig lycklig.

Coach Simon Wärja

Läs mer

Tålamod är en dygd

Citat som jag begrundar:

Tålamod är en dygd, och jag lär mig tålamod. Det är en tuff lektion. – Elon Musk

Ni har hört mig säga tidigare att tid är kraftfullt. Att göra något litet under väldigt lång tid ger ofta mycket större effekt än att göra något intensivt under kort tid.

Cliff Young var en potatisbonde från Australien som gjorde något spektakulärt vid 61 års ålder. Han sprang ett lopp som är 87 mil långt. Och vann! Och inte bara det. Han vann med 10 timmar över tvåan!
Taktiken för det här loppet var att springa i 18 timmar och sedan vila 6 timmar. Det här hade ingen informerat Cliff om. Så han sprang i ett lugnt tempo dygnet runt. Så medan de andra vilade så lunkade han på i sitt eget tempo och sprang om dem med hästlängder.

Det är sånt här som gör att tiden är så kraftfull.

Inom träning så känner jag ibland att tålamodet har blåst ut genom fönstret. Jag blir less på att se träningstidningar med massa rubriker om att få fast mage på 5 veckor eller stora armar på 6 veckor.
Inte för att det inte kan vara så. Du kan visst få platt mage på 5 veckor. Men det får människor att tänka att träning är något man gör under en period. Inför en händelse, ett bröllop eller en resa.
Att ta hand om sin kropp är inte ett race, det är något du ska göra resten av livet.
Och som nästan allt annat i livet så kommer det ta mycket längre tid än du tror. Just nu kanske du har vanor och mönster som inte gynnar din träning och hälsa. Och sånt tar tid att bryta, men det är inte omöjligt. Tålamod.
Om du tränar perfekt flera dagar i veckan, alltså jag menar minutiöst planerad träning. Och äter och sover optimalt för din kropp. så kan du ändå bara bygga ett par kilo muskler på ett år. Men på 10 år så är det en hel massa kilon! Tålamod.

Mål är alltid bra att ha. Både kortsiktiga och långsiktiga. Men många saknar en klar vision. Jag brukar göra skillnad på vision och mål.

Visionen kanske sträcker sig över 30 år eller en hel livstid, medan målen är kortare och mer greppbara.
Exempel på vision: “Vara så vältränad som jag kan under så lång tid om möjligt.”
Exempel på mål: “Klara alla hinder i Toughest 2018.”

Så lär dig av Elon Musk, lär dig att vara tålmodig. Din kropp kommer tacka dig!
Coach Simon Wärja

Läs mer

Programmet

Jag brukar förklara för nya medlemmar att vårt träningsprogram går i cykler och att det ser olika ut under årets lopp. Under sommaren brukar det vara mer fokus på kondition och att få in löpningen i träningen. Medan på vintern brukar det vara mer fokus på styrka.
För det är ju så att det går inte att förbättra allt samtidigt.

Det är svårt att få bättre kondition, bli starkare, bygga muskler och gå upp eller ned i vikt samtidigt. Kroppen kan helt enkelt inte fokusera på alla saker samtidigt. Och att försöka sig på det ger i sin tur dålig träningseffekt.
Så därför förändras vårt program över tiden.

Nu lämnar vi cykeln som vi har kört under sommaren och tidigt i höst. Den har haft väldigt mycket fokus på att förbättra medlemmarnas kondition och löpning. Och att klara sig från skador i samband med löpning. Nu ska medlemmarna istället bibehålla sin kondition och fortsätta bli starkare!
Och en förutsättning för att bli stark är att man också bygger muskler.

Så kommande cykel börjar med muskelbyggande träning. Större muskler har en större potential att bli starka än små muskler. Men det betyder inte att alla medlemmar kommer se ut som body builders.
Det tar 10-20 år av fokuserad träning för att få riktigt stora muskler. ÅR!
Men förhoppningen är att de ska se sunda och starka ut. Men framförallt att känna sig så inombords.
Fokus för cykeln är att bli starkare i knäböj, pressar, pull-ups och bål. Förbättra tekniken och positionerna i frivändningar och bli ännu bättre på hopprep.
Allt eftersom cykeln går så kommer fokus gå från muskelbyggande till mer styrka. Sedan en testvecka för att se om medlemmarna blivit starkare.

Generellt kan man säga att en cykel alltid börjar med fler antal reps och enklare övningar. Även övningar där man använder en arm eller ett ben i taget för att jämna ut olikheter mellan höger och vänster sida. Ju längre in man kommer i cykeln desto mer komplexa blir övningarna. Och man använder båda benen och båda armarna samtidigt i större utsträckning. Vilket gör att man successivt kan ta tyngre vikter och bli starkare. Samtidigt som man får en chans att vänja sig vid den tyngre belastningen.

Det har tagit oss i personalen MÅNGA år att lära oss att skapa såna här program. Och det gör mig väldigt stolt att vi kan dela informationen med våra medlemmar så att de kan få riktigt bra träning när de kommer till oss.  

Coach Simon Wärja

 

Läs mer

Kommande workshops

Det är viktigt att förstå övningarna och träningsprogrammet för att få ut så mycket som möjligt. Därför arrangerar vi regelbundet olika workshops för att öka medvetenheten hos människor. Här ser du kommande workshops. Anmäl dig genom att följa länkarna efter varje workshop.
Alla workshops är 2 timmar och kostar 150:-, och 295:- för icke medelmmar om inget annat anges. Betalas med swish när du gör anmälan.

18/10 Klockan 17:30-19:30
Kettlebells
För anmälan tryck här
Kettlebells blir ett allt mer vanligt redskap på träningsanläggningarna och är väldigt enkelt att ha hemma. Lär dig de vanligaste övningarna med kettlebell så som swing, snatch och clean & jerk. Workshopen för dig som vill få ut rolig och bra träning med hjälp av kettlebells. 

Läs mer

Gör mer av det som funkar och mindre av det som inte gör det

Jag såg en lista på hur länge det tog för olika uppfinningar att nå 50 miljoner användare. För bilen tog det 62 år att nå 50 miljoner användare. För Facebook – 3 år.
Och jag tror att det speglar mycket i vårt samhälle. Det går hela tiden fortare och fortare. Vilket är bra, jag älskar utveckling!
Men jag tror kanske ibland att vi luras att allt ska gå lika fort. Det blir inte alltid så mycket tid till eftertanke över utvecklingen.

För hur snabb utvecklingen än är så är det väl ändå det som ger oss de resultat vi vill ha som räknas. Vill du bli starkare och gå ned i vikt, då spelar det ju ingen roll om du gör 100 olika saker, om ingen av dem för dig närmare målet. Det räcker ju med att jag gör en enda sak som för dig närmare målet så är jag på rätt väg.
Och hur vet jag då att jag gör rätt saker? Genom att stanna upp och kolla vilka resultat jag fått. T.ex en träningsdagbok.

Något jag har börjat med nyligt är en dagbok med misslyckanden.

“Va!? Varför vill man ha en sån? Det är väl inget att vara stolt över?”

Nej, man behöver inte alls vara stolt över sina misslyckanden, men om jag skriver ned dem och skriver ned vad jag lärde mig av dem så kommer jag ju snabbare se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Sen kan jag korrigera så att jag gör mer av det som fungerar och mindre av det som inte gör det.

Förr var det nog vanligare att man stannade upp och tog en titt på vad som egentligen händer i livet. Nu när samhället går så fort och vi blir konstant upptagna av olika saker, så finns det inte så mycket tid till eftertanke. Även om det bara tar några minuter i veckan, så gör det otrolig stor skillnad att kolla på sina resultat och fundera på vad som funkar och vad som inte gör det. Och sedan göra mer av det som funkar och mindre av det som inte funkar.
Enkelt!

Ja, i teorin. För när du gör det så har du tagit ett steg mot det svåraste jobb som finns. Att leda ditt eget liv, leva efter dina egna värderingar, leva efter dina egna idéer och drömmar. Och det är ett livslångt arbete. Mer om det längre fram.

“Funkar det så funkar det. Funkar det inte, så gör man något annat”
– Mattias “IA” Eklundh

Kanske var det det som gjorde Facebook framgångsrika. De gjorde det som funkade bra och sållade bort det som inte gjorde det.

Coach
Simon Wärja

Läs mer

Vad byter du din tid mot?

Har du tänkt på att allt du gör är egentligen en byteshandel?
Det är sant!
Din valuta är din tid, och varorna är vad du väljer att byta den mot.

Det är ju lite uttjatat att säga att alla har lika mycket tid. Ingen har mer än någon annan. Alla har 24 timmar varje dag. Men så är det ju. Ibland får man påminna sig själv att man bara har 24 timmar.

Men jag måste ändå fascineras över vad vissa hinner med på sina 24 timmar. Det är nästan som att vissa människor har mer än andra.
Om man bryter ned en dag, så ser det i snitt ut så här:

I snitt sover människor 8,8 timmar.
Äter och dricker 1,07 timmar
Använder sociala medier 1,01 timmar
Jobbar 8 timmar
Ser TV 2,58 timmar

Lägg till transporter och stå i kö och annat så blir det inte mycket tid kvar.
Det finns till och med en undersökning som säger att 0.7 timmar per dag gör vi absolut ingenting.

Föreställ dig det här:
Tänkt dig när du ligger på en strand någonstans. Det är kanonväder och du bara tar det lugnt. Någon säger “det här är livet”.
Då börjar jag tänka att det är ju en del av livet. När vi sover är ju också livet. Eller diskar. Till och med när ingenting verkar gå som vi vill och allting verkar rasa ihop omkring oss, så är det ju också livet.
Livet blir ju väldigt kort och sporadiskt om det bara är de där dagarna på stranden som är livet.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill leva HELA livet!

Så egentligen byter vi inte bara vår tid mot olika aktiviteter. Det är hela vårt liv vi byter.
Vi byter vår energi, våra pengar, vår tid, vår kunskap mot något annat.
Då gäller det att byta det mot något som är värdigt vårt liv. Något som är värt lika mycket som vårt eget liv!

Som en av mina lärare säger:

“Det finns inte en enda kraft i hela universum som kan garantera att du vaknar upp imorgon” – James Ray

En övning som brukar få fart på mig är att tänka på det som James säger. Jag kan ställa mig frågan – Om jag bara har en enda dag kvar att leva, vad skulle jag göra då?
Det kan ju låta lite sorgligt att tänka på döden, men jag lovar dig att det är betydligt lättare att hoppa över att snoozningen om man tänker att det är ens sista dag på jorden.

Eller som Dodge hade sagt:
“Grab life by the horns”
Coach Simon Wärja

Läs mer

Summer Training camp

Den här campen är för dig som vill träna på riktigt, få ut mer av din träning och lära dig träna på ett effektivare sätt.

4 veckor i juli, vecka 27-30
3 pass i veckan
Måndag – Onsdag – Fredag, kl 8.00-9.00

Anmäl dig genom att skicka namn och adress till info@crossfitpitea.se

Du kommer att få:
-Starta dagarna på ett riktigt grymt sätt
-Lära dig en massa övningar
-Få hjälp av kunniga coacher
-Få en massa inspiration
-Träna på riktigt, både inom- och utomhus
-Känna att du behärskar grunderna i CrossFit
-Vässa din teknik
-Ha riktigt skoj med ett trevligt gäng.

Under campen fokuserar på de tre stora inom träning. Styrka, kondition och rörlighet. Du kommer att få träna på skivstångsövningar som knäböj, marklyft, pressar och frivändningar. Övningar med kroppen som redskap som pull ups, löpning. Övningar med otympliga objekt som sandsäckar, släggor och däck.

Oavsett träningsnivå är du välkommen. Har du ingen tidigare erfarenhet av träning så kommer du ha en massa inspiration och ny kunskap. Är du träningsvan så kommer du att få chans att vässa din teknik och få många utmanande träningspass. Coacherna anpassar alla övningar och intensiteten efter dina individuella förutsättningar.

Tveka inta att höra av dig vid frågor.
info@crossfitpitea.se

Pris: 1295:- Faktura skickas efter anmälan. Anmälan är bindande.

Anmäl dig genom att skicka namn och adress till info@crossfitpitea.se

Läs mer

Aldrig har det varit lättare att lyckas

Aldrig någonsin tidigare har det varit lättare att lyckas med sin träning. Och ändå är det så få som gör det.
Hur kommer det sig?

Jag har nyligen börjat använda appen Lifesum. Rätt bra att enkelt kunna registrera allt man äter och se att man inte äter för lite eller för mycket. Men jag måste erkänna att det kräver en viss del disciplin för att följa appen.
Det finns appar för att registrera träning. Det finns hemmaträningsprogram. Telefonen kan säga när du ska gå och lägga dig för att få tillräckligt med sömn. Det finns onlineprogram. Träningstidningar med gratis träningsprogram. Och ändå är det få som följer dem.
Det finns massor med träningsanläggningar, det är enkelt att hitta en träningsform som passar just dig. Och ändå är det få som går dit efter februari och mars.
Arbetsgivarna bjuder på träningskort, anordnar träningspass tillsammans med externa aktörer. Och ändå är det bara en liten klick i personalen som går på passen eller nyttjar korten. I regel är det dem som skulle träna vare sig arbetsgivaren betalar eller inte.

Det finns till och med forskning som säger att endast 2% av befolkningen kan träna på egen hand. De tränar oavsett om arbetsgivaren betalar eller inte. De drar ut och springer på morgonen. Eller drar en sväng på gymmet under lunchen. De bryr sig överhuvudtaget inte om någon annan vet om att de tränar. De lägger inte ens ut det på Instagram.

Resten av befolkningen behöver hjälp med att hålla i regelbunden träning. Man behöver en träningskompis eller kanske en personlig tränare för att hålla i regelbunden träning. Hur kommer det sig att det är så?

Alla känner igen känslan när man kommer hem från jobbet och man inte alls känner för att ta sig iväg till gymmet och köra ett pass. Vissa gånger kanske man tar sig iväg bara för att man har bokat sig på passet och det är för sent att avboka.
Men de gånger man ändå tar sig iväg, trots att det tar emot. Den känslan är obeskrivlig. Man är både stolt, glad och peppad. Speciellt efter passet. Känner du igen dig?

Pratar man med människor som är framgångsrika så vittnar alla om att de också känner det här motståndet. Det spelar ingen roll om de är skådespelare, idrottare eller uppfinnare. Så känner alla det här motstånden i olika sammanhang. Det som gjorde att de lyckades är helt enkelt att de fortsatte istället för att sluta när det tog emot.

“When the going gets tough, the tough get going!”
Älskar det uttrycket!

Men vad är det här motståndet då?
Det finns ju inget verkligt motstånd.
Det är ju ingen vägg som står emellan dig och gymmet eller löpspåret. Det finns ju inget inbyggt i bilen som gör att du bara kan svänga vänster för att komma hem istället för höger till gruppträningen. Om vi gjorde en obduktion på en person som kände det här motståndet just innan personen dog, så skulle vi inte hitta en klump inuti magen på personen.
Nä, motståndet finns bara i våra egna tankar. Det är vårt inre kall som vill uttrycka sig och växa sig större, men som hindras av våra små tankar om oss själva.

Det gäller att vara uppmärksam när motståndet dyker upp. För vi vet ju att det inte är verkligt, så då går det ju att gå förbi det. Gå runt det. Under, över, till höger eller vänster eller rakt igenom det. Men det går att ta sig förbi det.
Det kommer svida just då, men belöningen kommer vara värt det flera gånger om.

Och förresten. Är det inte motstånd som gör att du blir starkare och får större muskler? Fundera på den en stund.

Acceptera att motståndet finns där, men gå förbi det så du får uppleva det som finns på andra sidan.
Coach Simon Wärja

Läs mer