Programmet

Här uppdaterar vi hur träningen kommer se ut under kommande period.

Vi har nyligen avslutat en testvecka i träningen. Ungefär var 10:e vecka testar medlemmarna de delar de har tränat under perioden. Det är delvis för att medlemmarna ska se om de har blivit bättre i olika moment, men också för att se vad vi behöver lägga mer fokus på framöver.

När vi skapar program så utgår vi från att personerna först och främst ska bli balanserade i kroppen. Det innebär att man är lika stark i båda armarna och båda benen, men också att man är lika stark fram och bak. Detta för att minimera risken för skador.

Förra perioden var väldigt fokuserad på uthållighet, löpning och att bibehålla styrka mer än att bli starkare. Men många blev starkare ändå. :P

Kommande period bygger vi vidare på förra perioden. Vi kommer fortsätta med löpning så länge det är fint väder. Intervallerna kommer vara kortare och mer intensiva än förra perioden. Målet är att bli snabbare på 3km.

Generellt kan man se att den kvinnliga delen av medlemmarna är förhållandevis starkare i pressövningar, medan männen är starkare i dragövningar. Så därför blir det en bra mix av de båda.

Programmet kommer innehålla mycket enbensarbete t.ex utfall, för det kommer hjälpa medlemmarna att bli starkare i knäböj.

Eftersom den här cykeln kommer vara ganska intensiv så är den kortare. Bara 7 veckor. Sedan börjar en mer lågintensiv period.

Ett vanligt misstag inom träning och speciellt CrossFit är att man gör alla pass är intensiva, varje vecka, året om. Att träna så bryter ned kroppen mycket snabbare än vad den byggs upp. Därför är det viktigt lägga upp sin träning i cykler med olika intensitet.

Det här arbetet har vi tränare redan gjort åt medlemmarna. Så de behöver inte tänka på hur de ska träna för att få utveckling.

Det gör vi åt dem.

Läs mer

Kommande workshops

Det är viktigt att förstå övningarna och träningsprogrammet för att få ut så mycket som möjligt. Därför arrangerar vi regelbundet olika workshops för att öka medvetenheten hos människor. Här ser du kommande workshops. Anmäl dig genom att följa länkarna efter varje workshop.
Alla workshops är 2 timmar och kostar 150:-, och 295:- för icke medelmmar om inget annat anges. Betalas med swish när du gör anmälan.

17/8 klockan 17:30-19:30
Snatch och Clean & Jerk
För anmälan tryck här
Vi fokusera på de två lyften som ingår i tyngdlyftning. Störst fokus kommer ligga på Snatch och att göra flera reps av Snatch. Vilket ofta förekommer inom CrossFit. Ingen förkunskap krävs.

14/9 Klockan 17:30-19:30
Knäböj
För anmälan tryck här
Under den här workshopen kommer vi grundligt gå igenom tekniken i knäböj och hur den kan variera i olika lägen. Vi kommer också gå igenom kompletterande övningar som hjälper att stärka upp knäböjen. Passar dig som är ny inför övningen eller vill slipa till tekniken i knäböj.

Läs mer

Gör mer av det som funkar och mindre av det som inte gör det

Jag såg en lista på hur länge det tog för olika uppfinningar att nå 50 miljoner användare. För bilen tog det 62 år att nå 50 miljoner användare. För Facebook – 3 år.
Och jag tror att det speglar mycket i vårt samhälle. Det går hela tiden fortare och fortare. Vilket är bra, jag älskar utveckling!
Men jag tror kanske ibland att vi luras att allt ska gå lika fort. Det blir inte alltid så mycket tid till eftertanke över utvecklingen.

För hur snabb utvecklingen än är så är det väl ändå det som ger oss de resultat vi vill ha som räknas. Vill du bli starkare och gå ned i vikt, då spelar det ju ingen roll om du gör 100 olika saker, om ingen av dem för dig närmare målet. Det räcker ju med att jag gör en enda sak som för dig närmare målet så är jag på rätt väg.
Och hur vet jag då att jag gör rätt saker? Genom att stanna upp och kolla vilka resultat jag fått. T.ex en träningsdagbok.

Något jag har börjat med nyligt är en dagbok med misslyckanden.

“Va!? Varför vill man ha en sån? Det är väl inget att vara stolt över?”

Nej, man behöver inte alls vara stolt över sina misslyckanden, men om jag skriver ned dem och skriver ned vad jag lärde mig av dem så kommer jag ju snabbare se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Sen kan jag korrigera så att jag gör mer av det som fungerar och mindre av det som inte gör det.

Förr var det nog vanligare att man stannade upp och tog en titt på vad som egentligen händer i livet. Nu när samhället går så fort och vi blir konstant upptagna av olika saker, så finns det inte så mycket tid till eftertanke. Även om det bara tar några minuter i veckan, så gör det otrolig stor skillnad att kolla på sina resultat och fundera på vad som funkar och vad som inte gör det. Och sedan göra mer av det som funkar och mindre av det som inte funkar.
Enkelt!

Ja, i teorin. För när du gör det så har du tagit ett steg mot det svåraste jobb som finns. Att leda ditt eget liv, leva efter dina egna värderingar, leva efter dina egna idéer och drömmar. Och det är ett livslångt arbete. Mer om det längre fram.

“Funkar det så funkar det. Funkar det inte, så gör man något annat”
– Mattias “IA” Eklundh

Kanske var det det som gjorde Facebook framgångsrika. De gjorde det som funkade bra och sållade bort det som inte gjorde det.

Coach
Simon Wärja

Läs mer

Vad byter du din tid mot?

Har du tänkt på att allt du gör är egentligen en byteshandel?
Det är sant!
Din valuta är din tid, och varorna är vad du väljer att byta den mot.

Det är ju lite uttjatat att säga att alla har lika mycket tid. Ingen har mer än någon annan. Alla har 24 timmar varje dag. Men så är det ju. Ibland får man påminna sig själv att man bara har 24 timmar.

Men jag måste ändå fascineras över vad vissa hinner med på sina 24 timmar. Det är nästan som att vissa människor har mer än andra.
Om man bryter ned en dag, så ser det i snitt ut så här:

I snitt sover människor 8,8 timmar.
Äter och dricker 1,07 timmar
Använder sociala medier 1,01 timmar
Jobbar 8 timmar
Ser TV 2,58 timmar

Lägg till transporter och stå i kö och annat så blir det inte mycket tid kvar.
Det finns till och med en undersökning som säger att 0.7 timmar per dag gör vi absolut ingenting.

Föreställ dig det här:
Tänkt dig när du ligger på en strand någonstans. Det är kanonväder och du bara tar det lugnt. Någon säger “det här är livet”.
Då börjar jag tänka att det är ju en del av livet. När vi sover är ju också livet. Eller diskar. Till och med när ingenting verkar gå som vi vill och allting verkar rasa ihop omkring oss, så är det ju också livet.
Livet blir ju väldigt kort och sporadiskt om det bara är de där dagarna på stranden som är livet.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill leva HELA livet!

Så egentligen byter vi inte bara vår tid mot olika aktiviteter. Det är hela vårt liv vi byter.
Vi byter vår energi, våra pengar, vår tid, vår kunskap mot något annat.
Då gäller det att byta det mot något som är värdigt vårt liv. Något som är värt lika mycket som vårt eget liv!

Som en av mina lärare säger:

“Det finns inte en enda kraft i hela universum som kan garantera att du vaknar upp imorgon” – James Ray

En övning som brukar få fart på mig är att tänka på det som James säger. Jag kan ställa mig frågan – Om jag bara har en enda dag kvar att leva, vad skulle jag göra då?
Det kan ju låta lite sorgligt att tänka på döden, men jag lovar dig att det är betydligt lättare att hoppa över att snoozningen om man tänker att det är ens sista dag på jorden.

Eller som Dodge hade sagt:
“Grab life by the horns”
Coach Simon Wärja

Läs mer

Summer Training camp

Den här campen är för dig som vill träna på riktigt, få ut mer av din träning och lära dig träna på ett effektivare sätt.

4 veckor i juli, vecka 27-30
3 pass i veckan
Måndag – Onsdag – Fredag, kl 8.00-9.00

Anmäl dig genom att skicka namn och adress till info@crossfitpitea.se

Du kommer att få:
-Starta dagarna på ett riktigt grymt sätt
-Lära dig en massa övningar
-Få hjälp av kunniga coacher
-Få en massa inspiration
-Träna på riktigt, både inom- och utomhus
-Känna att du behärskar grunderna i CrossFit
-Vässa din teknik
-Ha riktigt skoj med ett trevligt gäng.

Under campen fokuserar på de tre stora inom träning. Styrka, kondition och rörlighet. Du kommer att få träna på skivstångsövningar som knäböj, marklyft, pressar och frivändningar. Övningar med kroppen som redskap som pull ups, löpning. Övningar med otympliga objekt som sandsäckar, släggor och däck.

Oavsett träningsnivå är du välkommen. Har du ingen tidigare erfarenhet av träning så kommer du ha en massa inspiration och ny kunskap. Är du träningsvan så kommer du att få chans att vässa din teknik och få många utmanande träningspass. Coacherna anpassar alla övningar och intensiteten efter dina individuella förutsättningar.

Tveka inta att höra av dig vid frågor.
info@crossfitpitea.se

Pris: 1295:- Faktura skickas efter anmälan. Anmälan är bindande.

Anmäl dig genom att skicka namn och adress till info@crossfitpitea.se

Läs mer

Aldrig har det varit lättare att lyckas

Aldrig någonsin tidigare har det varit lättare att lyckas med sin träning. Och ändå är det så få som gör det.
Hur kommer det sig?

Jag har nyligen börjat använda appen Lifesum. Rätt bra att enkelt kunna registrera allt man äter och se att man inte äter för lite eller för mycket. Men jag måste erkänna att det kräver en viss del disciplin för att följa appen.
Det finns appar för att registrera träning. Det finns hemmaträningsprogram. Telefonen kan säga när du ska gå och lägga dig för att få tillräckligt med sömn. Det finns onlineprogram. Träningstidningar med gratis träningsprogram. Och ändå är det få som följer dem.
Det finns massor med träningsanläggningar, det är enkelt att hitta en träningsform som passar just dig. Och ändå är det få som går dit efter februari och mars.
Arbetsgivarna bjuder på träningskort, anordnar träningspass tillsammans med externa aktörer. Och ändå är det bara en liten klick i personalen som går på passen eller nyttjar korten. I regel är det dem som skulle träna vare sig arbetsgivaren betalar eller inte.

Det finns till och med forskning som säger att endast 2% av befolkningen kan träna på egen hand. De tränar oavsett om arbetsgivaren betalar eller inte. De drar ut och springer på morgonen. Eller drar en sväng på gymmet under lunchen. De bryr sig överhuvudtaget inte om någon annan vet om att de tränar. De lägger inte ens ut det på Instagram.

Resten av befolkningen behöver hjälp med att hålla i regelbunden träning. Man behöver en träningskompis eller kanske en personlig tränare för att hålla i regelbunden träning. Hur kommer det sig att det är så?

Alla känner igen känslan när man kommer hem från jobbet och man inte alls känner för att ta sig iväg till gymmet och köra ett pass. Vissa gånger kanske man tar sig iväg bara för att man har bokat sig på passet och det är för sent att avboka.
Men de gånger man ändå tar sig iväg, trots att det tar emot. Den känslan är obeskrivlig. Man är både stolt, glad och peppad. Speciellt efter passet. Känner du igen dig?

Pratar man med människor som är framgångsrika så vittnar alla om att de också känner det här motståndet. Det spelar ingen roll om de är skådespelare, idrottare eller uppfinnare. Så känner alla det här motstånden i olika sammanhang. Det som gjorde att de lyckades är helt enkelt att de fortsatte istället för att sluta när det tog emot.

“When the going gets tough, the tough get going!”
Älskar det uttrycket!

Men vad är det här motståndet då?
Det finns ju inget verkligt motstånd.
Det är ju ingen vägg som står emellan dig och gymmet eller löpspåret. Det finns ju inget inbyggt i bilen som gör att du bara kan svänga vänster för att komma hem istället för höger till gruppträningen. Om vi gjorde en obduktion på en person som kände det här motståndet just innan personen dog, så skulle vi inte hitta en klump inuti magen på personen.
Nä, motståndet finns bara i våra egna tankar. Det är vårt inre kall som vill uttrycka sig och växa sig större, men som hindras av våra små tankar om oss själva.

Det gäller att vara uppmärksam när motståndet dyker upp. För vi vet ju att det inte är verkligt, så då går det ju att gå förbi det. Gå runt det. Under, över, till höger eller vänster eller rakt igenom det. Men det går att ta sig förbi det.
Det kommer svida just då, men belöningen kommer vara värt det flera gånger om.

Och förresten. Är det inte motstånd som gör att du blir starkare och får större muskler? Fundera på den en stund.

Acceptera att motståndet finns där, men gå förbi det så du får uppleva det som finns på andra sidan.
Coach Simon Wärja

Läs mer

WORKSHOP PULL UPS 4/6

4 juni klockan 10-12 på CrossFit Piteå

VAD?

- Fokus på dragövningar, pull ups.

- Kipping. Hur gör du, vad ska du tänka på

- Hur klarar du din första pull up?

- Hur tar du dig vidare? Kip och butterfly.

- Handfasta tips på hur du kan träna för att utvecklas.

- Kompletterande övningar och rörlighet

FÖR VEM?

-För dig som jobbar med din första strikta pull up och för dig som vill komma vidare, bli vassare och få till kippingen eller butterfly-tekniken.

Anmälan och frågor: simon@crossfitpitea.se

Kostnad: För medlemmar 150kr, icke medlemmar 300kr.
Betalning bekräftar din plats.
Swishnummer: 123 296 55 91. Märk betalning med Workshop

MED Johan Wass

Han har en bakgrund som personlig tränare, fystränare och flera år som träningsansvarig på bland annat Friskis och Svettis. Han besitter han en gedigen kompetens inom träning. med extra kunnighet och ett brinnande intresse för övningar med kroppsvikt.
Nu besöker han CrossFit Piteå och lär ut sina absolut bästa tips till dig.

Läs mer

Tiden

Nu ska vi bli filosofiska. Tiden är ju ett väldigt luddigt begrepp. Samtidigt väldigt lätt att ta på. Speciellt när man är sen till jobbet, eller när man sitter i ett väntrum på akuten.
Vad är tid?
Einstein sa till och med att tiden är en illusion. Och det finns forskare som säger sig bevisa det.
Men ändå kan tiden göra så stor skillnad för oss i vår vardag.

Jag brukar säga till mina personliga klienter att tiden är något väldigt kraftfullt. Och med det menar jag att små förändringar gör väldigt stor skillnad när man lägger till tid.
Tänk bara på jättegrytorna vid Storforsen. Vad är de för nått? Sand och vatten som har virvlat under väääääääldigt lång tid.
Tänk att sand och vatten kan borra hål i solida stenar. Bara det får nog lång tid på sig.
Men samtidigt är tiden väldigt dyrbar och svårfångad. Vi människor har inte så lång tid här på jorden. (Inte som det ser ut i dagsläget i alla fall…)
Alla har samma tid. Alla har 24 timmar. Men alla hinner olika mycket på den tiden.
Jag vet människor som inte hinner träna en enda gång i veckan. Och jag vet människor som hinner träna fem gånger i veckan. Och utifrån verkar det som att båda personerna har liknande liv i övrigt. Båda har jobb, familj och andra intressen. Men den ena verkar ha massor mer tid över till träning än den andra.

Ju mer jag jobbar med träning desto mer fascinerad blir jag över vad tid kan göra. Men samtidigt får jag kämpa mycket för att inte själv hamna i quick-fix-träsket. Det är så enkelt att ta till det som verkar lösa problemet nu på en gång, än att försöka se längre fram och göra en lösning som kommer ta tid. Men i efterhand är det alltid värt att ta den längre vägen.
Hur många har inte gjort det här:
Nyårslöfte. Man ska sluta röka, börja träna 3 dagar i veckan, äta hälsosamt, sova 8 timmar och stressa mindre.
Det funkar väldigt sällan. Det är svårt att göra så många förändringar på en gång. Eftersom varje förändring är något helt nytt än de vanor man har idag.
Det tar i snitt 66 dagar att bryta en vana och skapa en ny. Och det är 66 dagar utan ett enda felsteg med den nya vanan.
Om man skapar en ny vana var 66:e dag så är det ca 5 nya vanor varje år. Låter kanske inte så mycket. Men på 5 år så är det 25 nya vanor! Vanor som leder dig mot dina mål. Är inte det värt att sträva efter?! De flesta människor ändrar inte en enda vana per år.

Nä, jag röstar för att låta tiden ha sin gång. Och arbeta tillsammans med tiden istället för mot den. Gör små förändringar under lång tid och det kommer leda till storslagna resultat.

Du har bara 24 timmar varje dag. Värdera de timmarna!
Coach Simon Wärja

Läs mer

Spring Milen!

Spring milen!
Vill du springa milen för första gången?
Eller springa den snabbare än du gör idag?
Under fem veckor får du både löpträning, styrketräning för löpning, teknik och personligt anpassat program för att lyckas med din mil.

Detta ingår:
Två gånger i veckan träning i grupp tillsammans med personlig tränare.
Personligt anpassat program för dagarna utöver träningarna.
Tester för att mäta dina resultat.
Screening innan kursstart för att se dina personliga förutsättningar.
Måndagar och onsdagar klockan 18:15.

Du kan dela upp din betalning. 700:-/månad i 4 månader.

Skicka din intresseanmälan till info@crossfitpitea.se och skriv hur mycket löpvana du har sen tidigare och motivera varför du ska få en plats i gruppen.

Läs mer

Program v15-27

Ett vanligt fel man gör inom träning är att man tränar ungefär samma saker hela tiden. För det är ju så att när du börjar med en ny typ av träning så får du jättebra resultat de första veckorna. Men efter ett tag så planar det ut och fortsätter du då med samma vikter och övningar så kommer utvecklingen stanna av helt. Springer du 5 km 3 gånger i veckan så kommer du springa snabbare och snabbare varje vecka, men efter ett tag kommer det inte hända så mycket mer.
Så därför lägger vi upp träningen i olika cykler. Dessa cykler sträcker mellan ca 8-12 veckor. Varje cykel har olika teman. Vissa cykler innehåller mer styrka, andra mer kondition och vissa mer rörlighet och stabilitet. Cyklerna förändras allt eftersom våra medlemmar utvecklas och vilken period det är under året.

Just nu är vi inne i en cykel som börjar med väldigt mycket uthållighet och övningar för att stärka upp kroppen inför löpning. Allt eftersom veckorna går så kommer träningen bli mer fokuserad på muskelbyggnad och styrka. Löpning kommer att bli ett allt mer vanligt inslag.
Målet med cykeln är att bibehålla styrkan som vi har byggt upp under vintern men att samtidigt förbättra konditionen under 20-40 min arbete samt att förbättra löpningen. Ser man på rörligheten så är fokus på att bli rörligare i bröstrygg och höfter.
Sen kan man säga att i början av en cykel så är träningen mer baserad på enbens- och enarmsarbete. Det betyder helt enkelt att vi använder oss mer av hantlar än skivstänger och gör utfall mer än knäböj. Senare i cykeln så blir det mer och mer skivstång med knäböj och sådana övningar. I slutet på cykel gör vi ett antal tester och ser vilken utveckling medlemmarna har gjort. Efter testerna börjar vi om med en ny cykel med nytt fokus.

Så går det runt så här i olika perioder. Det gör att medlemmarna får en utveckling i sin träning som de inte hade fått om de följde samma program hela tiden.

Det här är svårt att göra för en person som inte är väldigt insatt och kan mycket träning. Så därför har vi valt att det här ingår i medlemskapet hos oss.
Vi tar ansvar för medlemmarnas träning och gör ett upplägg som ska hjälpa som många som möjligt att få en stadig utvecklingskurva. Så att de själva slipper tänka på det. De behöver bara fokusera på att göra sitt bästa på träningarna och följa programmet.

Läs mer