Träning under våren

För några veckor sedan avslutade vi en testvecka för våra medlemmar.

Många säger till mig att de inte får några resultat av sin träning. Det blir liksom aldrig lättare. Varje pass blir man ungefär lika trött.
Sanningen är att det aldrig blir lättare. Man vaknar inte upp en dag och känner att träningen är så mycket lättare än för någon månad sen. Det handlar egentligen att man gör mer och mer arbete hela tiden. Man gör saker snabbare eller med mer vikt.
Om du hade mätt arbetet som du gjorde när du började träna, och sedan mätt samma sak idag så hade det varit otrolig skillnad.
Ett enkelt test som vi använder ofta är 2000 m rodd. Gör testet, notera tiden, träna några månader, gör om testet och notera skillnaden. Då har du svaret på om du fått bättre kondition eller inte.

Kanske är det här något som gör att många tappar gnistan och slutar träna efter att de har kommit igång, för att man inte tycker att träningen ger några resultat.
Därför har vi testveckor med jämna mellanrum. Då får man svart på vitt om man har gått framåt, stått stilla eller gått bakåt.

Som jag sagt många gånger tidigare, så går det inte att förbättra allt på samma gång, Det är svårt att under samma period bygga muskler, minska fettprocent, förbättra sin tid på 1 mil löpning och bli bättre på att göra 100 burpees.
Så då kräver det att man lägger upp träningen i olika perioder. Vilket är svårt att göra om man inte är väldigt påläst inom träning.
Så det jobbet gör vi gladeligen åt våra medlemmar!

Förra perioden var väldigt fokuserad på att öka muskelmassa och bli starkare i olika övningar, speciellt knäböj, pull-ups och press. Men även att bibehålla den kondition som vi har byggt upp under sommaren. Double Unders och Power Clean har varit återkommande för att förbättra tekniken i de övningarna. Rörlighet för axlar och bröstrygg har också varit ett viktigt fokus under den här perioden.

Kommande period kommer ha mindre fokus på muskelmassa och mer på styrka och explosivitet. Vi kommer lägga in kortare sprintintervaller och rörlighet framförallt för höftpartiet.
Något av det viktigaste för att undvika skador och att få bra resultat i sin träning är att man är balanserad i kroppen. Alltså lika stark på höger som vänster sida, fram och bak och förhållandet mellan olika övningar. Så det är alltid högsta prio i vårt program.

Så nu blickar vi framåt mot ljusare tider och riktigt bra träningar på boxen!

Coach Simon Wärja

Läs mer

Lapp på luckan

Vi har fullt på boxen och tar inte in nya medlemmar för tillfället.

Det är viktigt för oss att våra medlemmar får plats att träna, både vid våra ledarledda
träningspass och vid egen träning.
Genom att ha ett begränsat antal medlemmar kan vi säkerställa att alla får det
tillträde till anläggnignen som de behöver. Och att vi kan leverera Piteås bästa träning.

Är du inte medlem hos oss nu men vill bli i framtiden så är du välkommen att maila oss en intresseanmälan på info@crossfitpitea.se så kontaktar vi dig
så snart vi kan ta in nya medlemmar.

Läs mer

Cissi

 

Vem är Cecilia?
Cecilia, Cissi, är en Personlig tränare och Hälsovägledare med en Kandidatexamen inom hälsa och hälsopromotion via Luleå tekniska universitet. Hon driver sitt egna företag och förstärker Crossfit Piteå som coach och PT. Du träffar henne ofta på boxen. Coachar hon inte andra så tränar hon själv.

Cissi är tjejen som älskar att skratta så hon får ont i magen. Det gör hon väldigt ofta också. Så vad passar bättre än “tre snabba” om vad det är som gör hennes liv roligt!

Vad är det roligaste med att coacha andra?
Att få pusha folk till att ta i lite extra, att få folk att våga utmana sig själva.
Sen så kan man ju inte säga att man inte gillar att se när det är sjukt jobbigt för folk under passen.

Vad är roligast vad gäller din egen träning?
Det finns så jäkla mycket som är med kul inom träning men crossfit är ju absolut det roligaste, förutom Assault Bike, det är fasen aldrig kul. Att få gå ner i källarn och lyfta tungt, ta några PBn och uppleva att man utvecklas, det är inte mycket som slår det.

Något annat du tycker är roligt?
Nog finns det mycket jag gillar och tycker är kul men.. älskar musik, lyssnar alltid sönder låtar jag gillar tills jag blir less dom. Älskar att umgås med vänner och familj.

Kontakt:

Läs mer

MUSIKHJÄLPEN

Det är dags för Musikhjälpen 2017

Barn är inte till salu!

Vi vill bidra med det vi kan bäst, fysisk aktivitet och fantastisk sammanhållning.
Vi kommer att släppa en WOW (workout of the week) som alla, oavsett ålder, kön och träningsnivå, kan utföra.

Vi släpper WOW:en måndag den 11 december på Facebook, här och på Instagram.
Du kan utföra den var du än är. Hos oss, på ditt gym, på jobbet, hemma eller kanske ute?

Ge ett bidrag till din egen hälsa genom att göra WOW:en och ett bidrag till Musikhjälpen genom att skänka en slant i våran digitala insamlingsbössa.

Detta kan du göra under hela veckan. Mellan den 11-17 december.

Den 17/12 har vi öppet hus på Crossfit Piteå mellan 8:00 och 14:00. Då  är du välkommen att köra  WOW:en med guidning. Medlem eller inte medlem spelar ingen roll. Så ta med man, fru, barn, mormor, kompisen eller någon annan och kom och kör! Vi startar igång varje halvtimme med första start kl 8.30.

Din insats gör skillnad, tillsammans gör vi stor skillnad!

Länk till Crossfit Piteås Initiativ till Musikhjälpen, härifrån når du också den digitala insamlingsbössan: http://hjältar.musikhjälpen.se/engagemang/crossfit-piteas-initiativ/

 

 

 

Läs mer

SeeSaw Press

Något av det viktigaste i din träning är att den är varierad. Redan efter 6 veckor så har ditt träningsprogram inte någon effekt längre. Då behöver du byta övningar. Men du behöver också byta antal reps och set som du gör övningarna. Byta intensitet eller volym i din konditionsträning. Hela tiden måste du byta ut något om du vill ha en fortsatt utvecklingskurva i din träning.

På CrossFit Piteå söker vi hela tiden efter nya övningar för att kunna skapa den här variationen för våra klienter. För då får de så bra utveckling som möjligt.
Sen för optimal effekt behöver man hjälp av en kunnig tränare och få ett individuellt program, med övningar som är rätt personens förutsättningar.

SeeSaw Press är en övning som återkommer då och då på våra pass. Mycket mer krävande för bålen och de små, stabiliserande musklerna i axlarna än pressar med skivstång.

Den går bra att göra både med hantlar eller kettlebells. Sträva efter att göra övningen kontrollerat, det behöver inte gå fort. Optimalt är om vikterna möts i mitten av rörelsen, så ena armen är på väg uppåt när den andra är på väg neråt.
Gör 4 set, 8-10 repetitioner per arm om du vill bli starkare och även bygga muskler. Gör den gärna som ett superset med kusinen SeeSaw Row för att få ut mer av den tid du har avsatt att träna.

Men gör den inte i mer än 3-6 veckor, sen byter du ut den. Men låt den gärna återkomma då och då. Dina axlar kommer att tacka dig.

Coach Simon Wärja

Läs mer

Vad vi kan lära oss av elitidrottare – del 1

Jag gillar att läsa om elitidrottare, och speciellt de som är bäst inom sin sport. Jag ser inte mycket sport, men jag gillar att förstå hur de har kommit dit där de är. Och jag har märkt att det finns mycket för oss andra att lära utav dem.

Även om de flesta människor aldrig kommer satsa på en idrottskarriär och ännu färre kommer bli proffs inom en idrott, så finns det mycket att lära av dem som gör det.

Livsstil
Allt i livet måste stödja målet som du har med din träning. Det innebär relationer, sömn, kost och återhämtning måste alla bidra till att ta dig närmare dina mål.
Ett stort arbete gör du på gymmet, men en lika stor del är det som sker utöver de timmar som läggs på träning.

Men även för oss “vanliga” människor som inte är elitidrottare så gäller den här formeln.
Det är svårt att få bra resultat av sin träning om inte sömnen, kosten och återhämtningen stödjer träningen. Och är det inte så att för att leva ett långt och lyckligt liv så ska alla de här sakerna stötta varann och inte dra ned något annat?
Egentligen handlar det om stress.
“Nej, inte ett till inlägg om stress! Jag blir bara stressad av att läsa sånt!” – tänker du.

Men stress är ju sällan det man tror. Stress är inte alltid då man sitter fast i trafiken och är sen till ett möte. Det är en form av stress. Men man kan vara stressad medan man sitter och ser en film.
Att känna sig ensam är en typ av stress. Att känna sorg är en typ av stress. Träning är en typ av stress.
Jag brukar jämföra det med en behållare som vi kan fylla med vatten. Men om vi istället fyller den med stressiga aktiviteter.
Antag att vi har en människa som sover dåligt, äter dåligt, har dåliga relationer och ingen fritid. När den här personen lägger till träning på det så rinner bägaren över.

Det fina i kråksången är att man inte behöver ta tag i alla problem samtidigt. Det räcker med att förändra en sak i livet så minskar stressen radikalt. Det kanske är svårt att bestämma sig för att sova bättre eller få bättre relationer. Men det kanske går att göra förändringar i kosten som gynnar en istället för att stressa kroppen? Helt plötsligt har man sänkt stressnivån i bägaren och man tål mer av de andra delarna som kan upplevas som stress.
Sen om man kan se över alla delar i livet och ta ned stressnivån ordentligt, då börjar vi snacka!

Så för en elitidrottare finns det inte mycket utrymme för att ha stressmoment i livet. Det påverkar deras prestation negativt. Men det är minst lika viktigt för oss andra också. Det påverkar vår prestation att vara en bra medarbetare, förälder eller att få ut mesta möjliga av livet.

Fundera på ett område som du kan förändra i ditt liv, som stödjer dina mål och ditt välmående. Och sen – gör en förändring!

Coach Simon Wärja

Läs mer

TEAM Training Start-up 2

TEAM Träning är personlig träning i grupp.
Du får hjälp av en utbildad Personlig Tränare. Varje deltagare får individuell stöttning av en PT och tillsammans motivation att träna i grupp.
TEAM Start-Up är speciellt framtaget för för dig som vill komma igång och få regelbundenhet i din träning.

Börja ditt nyårslöfte redan nu!

Vecka 49 startar vi ett nytt TEAM Start-up.
Tisdagar och torsdagar 19:30.
16 tillfällen
Max 5 deltagare
Kontakta oss för mer info och pris på info@crossfitpitea.se

Läs mer

TEAM Training Start-up 1

TEAM Träning är personlig träning i grupp.
Du får hjälp av en utbildad Personlig Tränare. Varje deltagare får individuell stöttning av en PT och tillsammans motivation att träna i grupp.
TEAM Start-Up är speciellt framtaget för för dig som vill komma igång och få regelbundenhet i din träning.

Börja ditt nyårslöfte redan nu!

Vecka 49 startar vi ett nytt TEAM Start-up.
Tisdagar och torsdagar 19:30.
16 tillfällen
Max 5 deltagare

Kontakta oss för mer info och pris på info@crossfitpitea.se

 

Läs mer

Less is more

Less is more.

Ju mer jag tänker på att “mindre är mer” desto mer sant tycker jag att det är.
Det finns vissa musikgrupper som har anammat det här konceptet.
Johnossi är bara två stycken, enbart gitarr och trummor.
Led Zeppelin och Pink Floyd har flera låtar som bara är ett instrument och sång.
Och det har ju gått bra för dem.

Men om du tänker på det, ju mer saker och aktiviteter du lägger till i ditt liv, desto mer saker och aktiviteter behöver du för att upprätthålla den livsstilen..
Tänk att du bor i en lägenhet. Två rum och kök. Det tar 5 min att dammsuga hela lägenheten. Hyresvärden står för all renovering. Det krävs väldigt lite av din tid för att underhålla lägenheten.
Men om du istället skaffar en villa. Då behöver du antagligen lägga mer tid på dammsugning än tidigare. Men du behöver även en gräsklippare, kanske en snöslunga, en tvättmaskin och kanske en bil om huset är en bit från jobbet. Och till de sakerna behöver du bränsle och du behöver serva dem. Du behöver ett garage att vara i för att serva dem. Du kanske behöver köpa någons tjänst för att serva bilen. Osv.
Varje ny sak du lägger till, desto mer komplext blir livet. För att inte tala om att skaffa barn…

Så mer saker/aktiviteter betyder ofta mindre tid till annat. Familj, hobbies eller andra saker man värderar. (Gå nu inte ut och gör er av med barnen det första ni gör. Självklart så förhöjer ju många av de här sakerna livet också. Men vi kan nog alla hålla med om att livet blir mer komplext med barn, villa, bil och annat.)

“Hur hänger det här ihop med träning? Betyder det att om jag tränar mindre så får jag ut mer?”
Nej, tyvärr.

“Less is more” inom träning handlar mer om att göra det som tar dig närmare dina egna mål och är anpassat efter dina förutsättningar, och mindre av annat.
Vill du bara vill bli bra på knäböj – gör enbart övningar som hjälper dig med det. Och inget annat.
Vill du bara vill bli bra på springa långt – gör enbart det som hjälper dig att göra det. Och inget annat.
Ju mindre tid du lägger på andra träningsaktiviteter och istället verkligen fokuserar på det som för dig närmare ditt mål, desto fortare kommer det gå.

Men få människor har så specifika mål som jag just beskrev. De flesta människor jag träffar vill bli starka, pigga och må bra. Därför lägger vi upp våran träning därefter. Det blir betydligt mer varierat än att bara fokusera på t.ex knäböj, men det gäller ändå att inte sväva iväg och träna på saker som inte gynnar dessa mål. För att uppnå det så tränar våra medlemmar egentligen bara tre saker
– rörlighet, styrka och kondition. That´s it!
Vi har bara ett typ av pass – dagens pass. Då får man alla tre delar.
Vi behöver inte ha specifika konditionsklasser eller dansklasser, för det kommer inte föra våra medlemmar närmare sina mål – att bli starka, pigga och må bra.

Det är även därför det fungerar så bra med personlig träning. För en duktig tränare lägger upp personliga program med övningar som tränar EXAKT de saker du behöver för att komma närmare dina specifika mål. Och det är ofta saker som man inte känner sig speciellt bra på. Och känner man sig inte bra på en sak så tenderar man att undvika att träna just det – så då blir man aldrig speciellt bra på det. Så det går bara runt runt.
Anlitar man då en personlig tränare så kommer de här sakerna bli gjorda och du får den snabbaste och mest effektiva vägen mot ditt mål.

Ta bort allt onödigt, som bara är utfyllnad och fokusera på ett fåtal saker som verkligen ger dig resultat och meningsfullhet.

Coach Simon Wärja

Läs mer

TEAM Training

Personlig träning hjälper mig inte bara att få bra träning det ger mig även bättre självkänsla.
– Madelene Gabrielsson

Den bästa träningen är den som blir av. Det är en klyscha som aldrig går ur tiden.
Den är också helt sann.
Men det finns något som är bättre än det.
Det är att, den träning som blir av också verkligen är anpassad för dig och dina mål. Det är därför personlig träning är så bra. För då får du både träningen att bli av, och du får också helt skräddarsydd träning efter dina behov.
Enda nackdelen med personlig träning är att du får inte lika många träningskompisar som på till exempel någon typ av gruppträning.
Därför har vi tagit fram ett koncept som vi kallar TEAM training.
Toghether Everyone Achieve More.
Det är den perfekta kompromissen mellan personlig träning och gruppträning. Du tränar i en grupp om max fem personer, där alla har ett gemensamt mål. Det kan vara att bli starkare, komma igång med sin träning eller att göra en viktförändring. Då får alla i gruppen träning som är anpassat för ens egna mål samtidigt som man får massor med stöd av de andra deltagarna i gruppen.
Ingen som har uppnått något stort har gjort det på egen hand. De har gjort det i ett TEAM.
Med hjälp av TEAM training så kan du också uppnå dina mål.

Snart kör vi igång nya Start-up-TEAM för dig som vill komma igång och få regelbundenhet i din träning en gång för alla. Håll utkik på Facebook och hemsidan.

Läs mer