Disciplin

Förra veckan skrev jag om motivation och hur basketspelaren Kobe Bryants dagar såg ut. Om det inte var motivation, vad var det då som gjorde att Kobe Bryant kunde stiga upp 4:00 och träna fleeeera timmar innan hans lagkamrater kom till träningen?
Vad var det för en osynlig kraft som drev honom att göra det?

Jag tror att den kraften är disciplin.
Rätt tråkigt ord tycker många. Men det beror på att man har fått fel bild av disciplin. Man kanske tänker att det är ett straff. I militären fick man lära sig disciplin. Eller?
Där lärde man sig att följa någon annans order, och då känns det ofta som ett straff.
Men riktig disciplin är förmågan att ge sig själv en order och sedan följa den.
Disciplin är otroligt underskattat i dagens samhälle. Därför gillar jag att läsa och se filmer om samurajer, där de lever efter disciplin och heder.

Och det verkar vara bristen på disciplin som gör att så många misslyckas med sin träning. Senast igår pratade jag med en klient som sa att han alltid har haft svårt att hålla i regelbunden träning. Han ville komma till en punkt där han VILL träna, och inte träna för att han känner att han måste. Jag förklarade att man nog aldrig kommer dit. Det kommer alltid vara dagar och kanske till och med veckor då man verkligen inte vill träna. Men man gör det ändå för man vet att det är bra för en själv. Eller kanske för att man har gett sig själv en order och ämnar att följa den.
Samtidigt kan jag se på många av våra tävlingsatleter som många gånger har ganska tuffa pass både mentalt och psykiskt. Men de missar väldigt sällan pass, eftersom de vet att det är priset de behöver betala för att uppnå sina mål.
Här kommer motivation in igen. När motivationen är slut (vilket vi lärt oss är väldigt fort) så måste något annat träda i kraft för att vi ska fortsätta den väg vi har påbörjat. Och det är disciplin.

Det man måste förstå om disciplin är att det är som en muskel.
Om du går in i gymmet och direkt börjar maxa vikterna och träna tuffa pass flera dagar i veckan, så kommer det inte ta lång tid innan du känner dig sliten eller skadar dig. Detsamma gäller med disciplin. Om du försöker följa Kobe Bryants schema från dag ett, kommer du bli utmattad direkt. För det är på för hög nivå just nu. Du behöver utgå från din nuvarande position, och sedan öka. Och bli mer och mer disciplinerad.

Här är några enkla steg för att få in mer disciplin i sitt liv och uppnå mer:
1. För det första bli medveten om, för att uppnå något nytt i livet så måste du börja göra saker annorlunda. Ge sedan dig själv en order om att göra det du vet att du behöver göra.
2. Schemalägg din dag. Du vet när du jobbar och när du sover, de tiderna går kanske inte att ändra. Men planera övriga livet till att göra det du behöver göra för att uppnå det du vill uppnå.
Jag brukar ofta säga att man behöver planera livet runt träningen och inte träningen runt livet. Gör man inte det kommer man aldrig tid att träna. Men har du gett dig själv en order att träna två gånger i veckan så planera in det varje vecka och planera resten av dina aktiviteter runt de två passen.
3. Skapa en inre bild av dig själv när du framgångsrikt har nått ditt mål. Och låt den visionen utveckla sig själv varje dag.

Disciplin är till skillnad från motivation ingen färskvara. Den blir bara starkare och starkare ju mer du använder den. Som en muskel!
Coach Simon Wärja

Fler nyheter

Skrivet Friday, 21 April, 2017